KRÖNIKA. Ett av kriterierna för att jag ska ta steget och bosätta mig i skärgården är att det ska finnas en åretrunt-öppen krog. Ett enkelt hak där man efter jobbet på fredagarna kan ta sig en öl, äta en måltid till schysst pris och bara sitta och snacka av sig med grannarna. Jag är övertygad om att krogen utgör en viktig mötesplats och samlingspunkt på en ö, särskilt under lågsäsong.
Vid en snabb kartläggning av skärgårdens större öar visar det sig dock att alternativen är ytterst begränsade. Men kanske är det inte så konstigt. Att starta och driva krog i skärgården är vanskligt, det vet alla som varit modiga nog att försöka sig på vågspelet. Skärgårdens krögare tampas med gigantiska logistiska utmaningar med allt från sophantering och transporter till att hitta kompetent personal och ordna personalbostäder. Högsäsongen är som bekant kortkort och lönsamheten under resten av året skral. För många krogar blev pandemin spiken i kistan och enligt en mäklare jag talat med pekar trenden mot att allt fler avvecklar sina verksamheter. Det finns många eldsjälar där ute som till slut inte orkar längre eller blir för gamla för att driva krog. Sedan finns de med de högtflygande planerna, som sätter ribban alldeles för högt.
Överambitiösa jätteprojekt av krögare från stan som länge drömt om att starta skärgårdskrog och locka till sig gourmeter med tjocka plånböcker, för att sedan knäckas av alla logistiska problem. Finkrogarna har en tendens att bli kortlivade och fallet från toppen till botten blir hårt.
Så vad krävs egentligen för att en skärgårdskrog ska lyckas på sikt och överleva året om? När jag pratat med krögare och öbor uppkommer några tankar kring detta. Först och främst: pejla in vad som funkar på just den ö du planerar att etablera din verksamhet. Det går inte att applicera ett koncept från en ö på en annan, varje ö har sina unika förutsättningar. Ofta funkar det bäst att inte krångla till det för mycket – enkelt och prisvärt föredras i många fall framför lyxigt och dyrt. Se till att ha örat mot marken och gör en marknadsundersökning – vad efterfrågas bland öborna? Ta dig tid att vårda relationen till målgruppen, lära känna den och miljön. Se jobbet som en livsstil som möjliggör en modest inkomst på den plats du vill rota dig snarare än visionen om att tjäna (stora) pengar. Om du inte redan har en anknytning till ön ska du åtminstone känna en stark kärlek till den och vilja tillbringa större delen av din tid där. Sedan finns förstås andra faktorer som spelar in, som att kommunikationerna till öarna behöver bli bättre, så att folk från stan och närliggande öar kan ta sig till krogen och hem. Och öborna måste förstås själva också visa lojalitet. Vill man ha sin åretruntöppna restaurang kvar behöver man komma dit och äta sin lunch, dricka sin drink och ta med sitt middagssällskap, även när tiderna är tuffa.