Intill Pukholmen ligger Sveriges värsta grund där mängder med båtar går på varje år.
– Det handlar om belopp på miljontals kronor, ingen vill ta ansvar, säger Fredrik Åkerström, en av ägarna till Sjöassistans.
På båda sidor om Pukholmen, som ligger mellan Skarpö och Rindö, byggdes för länge sedan försvarsmurar som skulle hindra fientliga fartyg från att ta sig längre in i Stockhlom. Murarna ligger en halv meter under ytan och täcker i stort sett hela passagen. Tidigare var murarna utmärkta som en rad av grynnor i sjökortet, men har senare fått en internationell markering med ett heldraget streck omgiven av streckade linjer och med texten obstn. Den ovanliga markeringen har gjort att en del båtförare kan tro att det handlar om en sjökabel istället för en grynna. Fredrik Åkerström, en av delägarna i Sjöassistans, ett rikstäckande nätverk som hjälper båtägare med problem, säger att området är ökänt bland deras skeppare som titt som tätt får hjälpa båtar som kört på grundet.
– Det kan under en högsäsong plockas bort så många som 50 båtar av just detta grund. Det handlar om sönderslagna motorer och propellrar men som tur är inte så många personskador än så länge.
Enligt en boende på Skarpö var det bara under midsommarafton tio båtar som gick på grundet. Fredrik Åkerström säger att han i två års tid försökt få berörda intressenter och myndigheter att antingen ändra utmärkningen i sjökortet eller att sätta upp sjömärken.
– Jag har haft över 40 telefonmöten med olika myndigheter och organisationer. Ingen vill ta i det trots att det är Sveriges absolut största problemmakare. Utanför Pukholmen har du Sveriges tajtaste och mest trafikerade farled. Det är bara en tidsfråga innan någon driver ut i farleden och orsakar en allvarlig olycka. Enligt Fredrik Åkerström orsakar grundet skador för omkring 3-4 miljoner kronor per år.
– Försäkringsbolagen kan tänka sig att gå in och stötta det här, men de vill inte att grynnor ska börja bli ett försäkringsansvar utan sjösäkerhet ska ligga inom sjöfartsverkets ansvar.
Att sätta upp sjömärken kräver både tillstånd och ett ansvar för underhåll. Sjöfartsverket har inte visat något större intresse för grundet eftersom de främst jobbar med säkerheten kring farlederna. Inte heller Försvarsmakten eller Vaxholms kommun velat vidta några åtgärder. Fredrik Åkerström säger att man nu ska försöka få tillverkare av digitala sjökort att lägga in ett filter i korten som visar områden man inte bör köra i.
– Vi kan ta skadestatistik från hela Sverige och lägga in. Vi vet precis var folk kör på.
Undervattensmurar finns på fler ställen i Vaxholm och i Göteborgs skärgård, men de som finns vid Pukholmen orsakar överlägset flest olyckor.