De gamla försvarsmurarna som ligger strax under ytan vid Pukholmen har kallats Sveriges värsta grund med ett 50-tal påkörningar varje år. Transportstyrelsen har nu tagit fram ett förslag på utmärkning av grundet, men fortfarande är det oklart vem som ska stå för kostnaden.
Mellan östra Skarpö och Rindö ligger strax under ytan gamla försvarsspärrar som en gång i tiden fungerade som hinder mot fientliga skepp. Spärrarna täcker hela sundet och orsakar varje år skador för miljontals kronor när fritidsbåtar kolliderar med dem. Det finns inga sjömärken som markerar ut grundet och i sjökortet används en internationell markering som är ovanlig och som lätt kan missuppfattas. Efter att Skärgården i augusti förra året uppmärksammade problemet kan en lösning nu vara på gång. Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag om ett antal fasta och flytande sjösäkerhetsanordningar och sjömärken för att märka ut grundet. Det handlar om två kardinalmärken, som märker ut en farbar passage söder om Lillgrundet, samt åtta specialmärken och åtta sjömärken med djupangivelser. Varken länsstyrelsen eller Försvarsmakten har haft några synpunkter på förslaget. Frågan diskuterades på Svenska Försäkringsföreningens branschmöte den 13 mars. Den heta potatisen handlade om vem som ska finansiera och ansvara för sjömärkena.
– Även om försäkringsbolagen har ett ekonomiskt intresse i det så är det inte så att vi bygger infrastruktur. Vi sade att vi kan bidra med statistik, men att vi inte tar ekonomiskt ansvar, säger Stina Wärn, projektledare vid Svensk Försäkringsföreningen.
Efter mötet har Transportstyrelsen vänt sig till Vaxholms kommun och länsstyrelsen med en förfrågan om de kan ta ansvaret.
– Rent allmänt tycker vi att åtgärderna är jättebra, Försänkningarna är per definition inte fornlämningar utan räknas som övriga kulturhistoriska lämningar. De är inte något vi kan kräva ska skyddas, men vi ska titta närmare på det här och se om det finns en möjlighet för oss att ingå ett avtal, säger Marcus Hjulhammar på länsstyrelsen.
Fredrik Åkerström på Sjöassistans, som har kämpat länge för att problemen vid Pukholmen ska åtgärdas, var den som tog initiativ till mötet.
– På mötet beslutade vi att starta en arbetsgrupp där två representanter från försäkringsbranschen och två från Team Marin och Sjöassistans ingår. Vi kommer försöka få till möte med länsstyrelsen och Vaxholms kommun för att diskutera miljöfrågan för att se om de kan ta ett större grepp. Alla man pratar med är positiva men i grund och botten vill ingen betala, säger Fredrik Åkerström.
Fredrik Åkerström anser att frågor kring farliga grund egentligen borde hanteras av Transportstyrelsens sjösäkerhetsråd där en rad båtorganisationer, föreningar och myndigheter är medlemmar.
Fredrik Åkerström anser att säkerhetsfrågor som rör fritidsbåtar egentligen borde hanteras av Transportstyrelsens sjösäkerhetsråd där en rad båtorganisationer, föreningar och myndigheter är medlemmar.
– De borde driva den här frågan. Sjöassistans och Team Marin sitter inte i rådet, vilket vi borde eftersom vi gör stor del av assistanserna i Sverige.