En av frågorna som var uppe på Trafikantföreningens möte handlade om planerna på en linfärja på Blidöleden. Enligt Färjerederiets vd Erik Froste är det klart att en linfärja ska trafikera sundet, men enligt Fredrik Almlöv, teknik- och miljöchef, är det ännu inte bestämt.
Frågetecken kring den planerade linfärjan på Blidöleden är många bland boende på Blidö, något som Skärgården uppmärksammade i förra veckans nummer. Efter en veckas väntan har tidningen fått svar på några av de frågor som väckts. Fredrik Almlöv, teknik- och miljöchef på Färjerederiet, skriver i ett mejl att det ännu inte är bestämt att det blir en linfärja på leden, men att målsättningen är att införa en hybridfärja som drivs med elektricitet eller diesel. Det är heller inte bestämt att färjelägena ska byggas om. Båda dessa delar kommer att bestämmas när arbetet med en ny vägplan är fastställd, något som beräknas ske under våren. Vad gäller turtätheten på sträckan så kommer den att vara densamma som tidigare, det vill säga halvtimmestrafik. En oro som funnits är att det bara ska finnas en besättningsman ombord på färjan, men så kommer det inte att bli.
– Vi planerar för att kunna ha två personer i besättningen med möjlighet att på sikt gå ner till enmansbesättning, skriver Fredrik Almlöv.
Varför inte satsa på en eldriven färja som på Ljusteröleden? Skulle inte det vara säkrare för trafiken i sundet?
– Färjan som planeras för Ljusteröleden är en laddhybridfärja som kan drivas med diesel eller elektricitet. Både linfärjor och frigående färjor är säkra.
Enligt Fredrik Almlöv har en marin riskanalys gjorts, men rapporten är ännu inte klar. Flera personer som tidningen talat med säger att man skickat mejl till Färjerederiet, men inte fått några svar. Fredrik Almlöv skriver att målet är att svar på samtliga mejl, men han svarar inte på varför man inte svarat. Några fler informationsmöten på Yxlan eller Blidö kopplat till vägplanen kommer det inte att bli. Fredrik Almlöv skriver däremot inte om det även gäller möten kring själva linfärjan.