Det är inte ens tre år kvar till den nya godshamnen i Norvik ska stå klar. Men det är ännu oklart hur problemen med de stora mängder transporter som väntas ska hanteras.
I en prövotidsredovisning till Mark- och miljödomstolen skriver Stockholms Hamnar själv om de förväntade problemen med buller, utsläpp och försämrad trafiksäkerhet i samband med de transporter som kommer gå till och från hamnen. Fullt utbyggd räknar man i rapporten med 960 lastbilar om dagen. Störst olägenheter väntas uppstå på väg 225 som är den kortaste och snabbaste anslutningen till E4 och E20. Dock är den smal och kurvig, med bitvis skymd sikt och utan gång- och cykelbanor.
Ansvaret för att sätta in åtgärder, anser Stockholms Hamnar, ligger på framförallt Trafikverket som har rådighet över vägar och järnvägar, men även på kommunen för de kommunala vägarna. Därför menar man att Mark- och miljödomstolen inte kan ställa några villkor kopplat till detta på bolaget.
Men från kommunens sida vill man inte kännas vid något ansvar.
– Eftersom kommunen inte är aktieägare i Norviks hamn och inte får delar av de vinster som den kommer att generera tycker jag inte att nynäshamnarna ska ta av sina skattemedel för att finansiera väglösningar för Stockholms Hamn som ägs av Stockholms stad. Där är jag benhård, säger kommunalrådet Patrik Isestad (S) till Nynäshamnsposten.
Lösningen heter enligt honom Tvärförbindelse Södertörn, en 20 km ny sträckning från E4/E20 vid Skärholmen till väg 73 vid Haninge centrum. Men bygget har skjutits upp flera gånger och nu är det underfinansierat. I bästa fall kommer leden stå klar 2029, nära tio år efter att Norvik tagits i bruk. I en debattartikel i Svenska Dagbladet uppmanar nu därför Stockholms Hamnar tillsammans med kommunstyrelseordföranden i Haninge, Nynäshamn och Huddinge samt ett antal näringslivsföreträdare staten att gå in och finansiera leden.
– Det är dags för staten att ta sitt ansvar och bygga ut den anslutande infrastrukturen på ett förnuftigt och hållbart sätt, skriver man.
Beslut om vilka åtgärder Stockholms hamnar behöver vidta för transporternas olägenheter kommer att fattas av Mark- och miljödomstolen, men något datum för förhandling är ej ännu satt.