I Statens haverikommissions utredning framgår att en del av Kustbevakningens beredskapsbåtar helt ska bytas ut. Detta efter en rad problem och olyckor.
Vid framtagandet av Kustbevakningens båtar har man beställt ett system som inneburit att ett flertal leverantörer varit inblandade och dessutom även gjort egna anpassningar. Resultatet har blivit att en viss båttyp inte klarar av kraven som användningen och miljön till havs kräver.
Olyckan som orsakade utredningen ägde rum den 8 oktober förra året då Kustbevakningen skickades ut på ett larm om en fritidsbåt som navigerat fel och gått på grund. När Kustbevakningens enhet KBV 428, en vattenjetdriven beredskapsbåt, nådde fram till haveristen och försökte sakta ner gick det inte. Båten gick på grund, fastnade och vattenfylldes. Efter att besättningen vadat i land och hjälpt fritidsbåtens två personer att ta sig till fast mark evakuerades samtliga med helikopter.
Utredningen visar att Kustbevakningens båt varit för tung, på grund av för mycket utrustning och att en rad komponenter i systemet inte fungerade.
Problemen med båttypen har inte bara utgjort störningar i Kustbevakningens dagliga verksamhet, utan dessutom inneburit en säkerhetsrisk för personalen.
Vid bordning av ett trålande fiskefartyg den 18 januari 2017 med en båt av liknande typ, KBV 494, fastnade båten, efter utebliven framdrift, i en vajer och slog runt. En person hamnade under båten och fastnade.
Olyckan den 8 oktober utgjorde kulmen på en lång rad händelser. Därför har man nu beslutat att ersätta båttypen helt. Ett säkrare manöversystem ska tas fram och nya båtar ersätta dem man haft problem med.