Olika besked och dålig kommunikation angående den planerade ellinfärjan på Blidöleden har Skärgården rapporterat om. Karin Nordqvist, projektledare för färjelägen Blidöleden Trafikverket, Erik Froste, rederichef och Fredrik Almlöv, teknik- och miljöchef på Färjerederiet, vill nu räta ut frågetecknen.
Är det klart att det blir en linfärja?
– Jag uttalade mig på en konferens om att vi minskar energiförbrukningen mycket mer med linfärja så överallt där vi kan vill vi införa det. Men beslutet kan inte tas förrän vägplanen är klar så det är inte klart i det här fallet, säger Erik Froste.
För att ta fram en vägplan tas först ett underlag som beskriver hur miljön kan påverkas av vägplanen fram. Därefter blir det samrådshandling med planförslag som beskriver konsekvenserna, vilket skedde under hösten 2021 med samrådsmöte på Blidö.
– Sedan har vi sammanställt åsikter och tagit fram en granskningshandling. Den kungjordes i höstas. Just nu sammanställer vi de synpunkter som kommit på den och skriver ihop ett granskningsutlåtande som biläggs fastställelsehandlingen, säger Karin Nordqvist.
När den skickats in, troligen under senvåren, tar det omkring ett år innan ett slutbesked. Trafikverket räknar med att färjelägena är färdiga 2025 enligt tidplan.
– Vi väntar tills vägplanen är fastställd innan vi trycker på knappen och beställer en ny färja, säger Erik Froste.
Färjerederiet siktar på en 60-bilarsfärja, att jämföra med dagens 48-bilars, som kommer ha samma turlista som tidigare. Färjan kommer ha elhybridmotor och köras på diesel eller HVO vid strömavbrott. De nuvarande färjelägena kommer finnas kvar som reserv, däremot är det inte beslutat om det kommer finnas en reservfärja dedikerad till Blidöleden.
Tidigare har det lämnats olika besked om huruvida färjelägena måste byggas om. Den förra projektledaren sa att det är nödvändigt eftersom Blidöleden är S-formad och en linfärjeled måste vara rak.
– Den beskrivning du fick är rätt. Vi måste räta ut farledens riktning. De är dessutom 70 år gamla, säger Erik Froste.
På Blidösidan blir det ett nytt färjeläge norr om det befintliga, där man idag sjösätter fritidsbåtar. På Yxlan blir färjeläget söder om det befintliga.
– Det blir minst ändringar på Yxlan, säger Fredrik Almlöv.
Om projektet kommer kräva en ny detaljplan har också genererat olika svar.
– Vi har nog svarat samma sak men det har tolkats olika. Om vägen inte kan anpassas till detaljplanen och det inte räknas som en mindre avvikelse måste man ändra eller upphäva detaljplanen. I det här fallet har vi gjort bedömningen att det är en mindre avvikelse och att det inte behövs. Men det vet vi när vägplanen fastställs, säger Karin Nordqvist.
En av de största synpunkterna från både allmänheten och länsstyrelsen är varför Trafikverket inte jämfört möjligheten och kostnaden att konvertera befintlig färja till el- eller elhybriddrift, alternativt köpa in en frigående elfärja. Men en sådan utredning är gjord efter remissrundorna 2021. En rapport finns på trafikverket.se.
– Det är ett alternativ, men de är både dyrare i drift och inköp. Vi ser bara fördelar med linfärja. Linfärjor drar betydligt mycket mindre energi än frigående. Vi beräknar 50 procent mindre energi att övergå till linfärja och är den elektrifierad ytterligare 50 procent. Vi har vår Vision 2045 om att bli klimatneutrala. Då är linfärjor ett viktigt verktyg. De har högre driftsäkerhet, det ser vi jämfört med våra andra 45 färjor, säger Erik Froste.
Hur mycket energi sparas på att gå över till frigående elfärja?
– 50-60 procent. Propellervatten kostar energi. Det finns inte så mycket forskning om buller och hur mycket sediment en linfärja drar upp men vi är övertygande om att undervattensbullret och vispningen är mycket mindre. Vi ser både stora klimat- och miljöfördelar. Väldigt få nackdelar. Oron är en, för att man är ovan med det. Men vi stänger inte av några farleder, utan man väntar de minutrar medan färjan passerar.
Hur blir det vid dubbleringsturer, hur många minuter har båttrafiken i sundet på sig då?
– Det kan vi inte svara på nu, säger Karin Nordqvist.
De som deltar i intervjun känner inte till att de var inbjudna till Blidöbygden utveckling i samverkans möte häromveckan. De har heller inte planerat något mer informationsmöte på öarna, men på trafikverket.se uppdateras projektet.
Det tog en vecka innan min kollega fick svar på sina frågor mejlledes, varför tog det så lång tid?
– Det var en del frågor Karin kunde svara på och en del jag svarade på. Det hade varit önskvärt att det gått snabbare men vi ville att det skulle bli bra. Det är bara att beklaga, säger Fredrik Almlöv.
Flera privatpersoner har mejlat men inte fått något svar alls, varför?
– Trafikverket är stort, vi vet inte vilka som fått mejlen du hänvisar till, säger Erik Froste.
– Vi försöker besvara alla mejl så fort som möjligt, säger Karin Nordqvist.
Flera har också reagerat över att det hänvisas till den gamla projektledaren på projektets hemsida, vilket enligt Karin Nordqvist beror på att personen jobbade kvar fram tills i förra veckan, men den informationen är nu ändrad. Samtidigt har också en ny kommunikatör tillsatts inom projektet vilket kan ha inverkat på att inte alla fått svar.