Under 1900-talets början kallades Östersjön för “The Vodka Sea” på grund av den omfattande spritsmugglingen. Idag har vodkan ersatts av cigaretter. Både Kustbevakningen och Tullverket vittnar om att de känner sig underbemannade i arbetet mot smugglingen som sker via havet.
– Om vi beslagtar cirka 25 miljoner cigaretter varje år så tar vi bara någon procent, säger Mikael Lindgren, chef vid Tullverkets brottsbekämpning i östra Sverige.
I juni i år fick Kustbevakningen (KBV) i Nynäshamn syn på en segelbåt som var på väg till Sverige från Baltikum. På båten upptäckte de cirka 1,6 miljoner smuggelcigaretter som låg i lådor runt om i hela båten. Personerna på båten greps och hade innan gripandet rest ungefär en gång i månaden till Sverige med smuggelgods. Det är inte första gången som en stor smuggellast hittas i Östersjön – 2018 påträffades en segelbåt utanför Oxelösund med cirka 1,5 miljoner cigaretter.
– Svårigheterna med att upptäcka smuggelgods på sjön handlar främst om Sveriges långa kuststräcka på över 240 mil, men även den stora trafikintensiteten, säger Heléne Hasselgren, tjänsteförättande enhetschef för kommunikationsenheten vid KBV.
Myndigheten fungerar som tullens förlängda arm vilket ger den tullens befogenheter att göra kontroller. Det finns alltså ingen fast personal från Tullverket som rör sig ute i hamnarna. Däremot finns mobil personal från Tullverket som kan åka ut och hjälpa till.
– Varje år sker någon form av större cigarettsmuggling. 2017 så flöt 400 000 smuggelcigaretter runt i Stockholms skärgård efter ett misslyckat smuggelförsök. Det är svårare att smuggla via sjön. Man måste verkligen kunna navigera. Samtidigt är det svårare för oss att upptäcka smugglingen som sker till sjöss, säger Mikael Lindgren.
Trots Tullverkets och KBV:s samarbete beslagtas endast runt en procent av smuggelgodset i Östersjön.
– Vi känner oss väldigt underbemannade med tanke på den smuggling och trafik som sker. Att fler tullare leder till mindre smuggling är självklart. Ofta behöver vi välja bort uppdrag för att vi är för få anställda. Exempelvis har vi ännu inte påträffat narkotika av större mängd till sjöss, men det skulle vara otroligt om det inte fanns där ute, säger Mikael Lindgren.
Fackförbundet TULL-KUST som finns till för anställda på Tullverket och Kustbevakningen skriver i sin rapport från 2019 om riskerna i Kustbevakningens ekonomiska obalans. Bland annat nämns det att den leder till sämre brottsbekämpning.
– Vi skulle behöva ytterligare ungefär 100 anställda. I budgetunderlaget framgår det bland annat att det skulle möjliggöra en ökad samhällsnytta. Det skulle skapa bra förutsättningar för att inom ramen av KBV:s ansvarsområde stödja andra myndigheter med uppgifter inom till exempel brottsbekämpning, säger Heléne Hasselgren.
Foto: Tullverket