
I nästan tre timmar satt Jonas Carlsson förgäves och väntade på utlovad taxi via färdtjänst. Inga bilar finns i närheten var beskedet, men när han till sist beställde reguljär taxi kom en bil nästan direkt.
– Man skiter i färdtjänsten, säger Jonas Carlsson.
Strax efter ett på eftermiddagen fredagen den 2 augusti stegade Jonas Carlsson ut ur Willys i Nynäshamn med händer fulla med matkassar. Planen var att tillbringa helgen i sommarhuset på Järflotta, men taxiresan till båten på Torö visade sig bli betydligt besvärligare än han tänkt.
– Jag beställde färdtjänst, gick ut 20 minuter innan avgångstid och väntade. 40 minuter senare ringde jag igen och fick besked att en ny taxi skulle komma inom tio minuter. Den kom inte, jag fick vänta på ytterligare en bil, inte heller den kom. Det tar en timme och det händer inte ett dugg. Sedan får jag beskedet att man inte har någon taxi i närheten.
Jonas Carlsson försökte då istället beställa en reguljär taxi via Sverigetaxis app. Det fungerade betydligt bättre och en taxi kom efter 20 minuter.
– Det är lustigt att man säger att det inte finns bilar i närheten, men att det plötsligt kommer en taxi när man beställer via appen. Jag tror att man skiter i färdtjänsten, säger Jonas Carlsson.
Jonas Carlsson är inte ensam. På färdtjänst Stockholms Facebooksida finns kommentarer med liknande problem. Även i en insändare i Nynäshamnsposten har människor varit kritiska mot färdtjänsten i Nynäshamn.
– Det här är egentligen inget nytt för oss. Sedan en tid vet vi att färdtjänsten i Nynäshamn ibland inte fungerar som den ska göra. Vi har kallat till möte för att reda ut det här. När vi ser att våra partner inte sköter sig kan det utgå straffviten, det beror på fall till fall. När det brister i leveranserna är det otroligt viktigt att resenären kontaktar kundservice, annars har vi svårt att följa upp det, säger Per Hallberg, presskommunikatör på Region Stockholm.
Hur stora viten som ut utgått från just Nynäshamn kan Per Hallberg inte uttala sig om, det kommer att diskuteras under mötet. Han kan heller inte svara på varför Jonas Carlsson fick vänta på flera bilar som aldrig kom.
– Jag har svårt att uttala mig om ett enskilt ärende, det kan vara tillfälligheter, men det är olyckligt. Får man en bekräftelse ska man som resenär kunna lita på det.