För några år sedan kostade det 425 kronor att registrera sin båt i fartygsregistret, men sedan årsskiftet kostar det 11 200. Det visste inte Lars Gullander när han skickade in sin ansökan. Men ångra sig fick han inte.
Den som använder sin båt yrkesmässigt måste ha båten registrerad i Transportstyrelsens sjöfartsregister. Lars Gullander på Singö arbetar till vardags med helt andra saker, men vill ha möjligheten att i enstaka fall kunna hjälpa någon med en transport.
– Om nån frågar vill jag ha schyssta papper, säger han.
Därför anlitade han en besiktningsman som utfärdade ett båtbevis, innan han fyllde i en anmälningsblankett och skickade in papperna till Transportstyrelsen. Och fick en räkning på 11 200 kronor.
– Jag kommer inte att köra in 11 200 på 10 år med den där båten, säger Lars Gullander som förgäves bestred fakturan.
Ingenstans på anmälningsblanketten står det något om avgiften, däremot finns det en länk på Transportstyrelsens hemsida, till en sida där avgifterna listas.
– Visst, det var lite slarvigt av mig att inte kolla ordentligt, men jag kunde inte drömma om att det skulle kosta så mycket.
Förutom att han efterlyser tydligare information om avgifterna, anser han att de är orimligt höga. 11 200 kronor motsvarar 8 arbetstimmar á 1 400 kronor och för det har han fått ett papper utskrivet, baserat på de uppgifter han själv sammanställt och skickat till registret. De höga avgifterna motverkar sitt syfte och leder snarare till att folk låter bli att registrera sina båtar och kör ändå, menar han.
– Om man vill främja säkerheten tycker jag att man är helt fel ute.
Lars Gullander är inte ensam om att ha överraskats av de höga avgifterna. Enligt ett mejlsvar från Transportstyrelsen har myndigheten ”fått in ett stort antal ärenden av liknande karaktär”. Vilket Lars Gullander tolkar som att informationen är bristfällig.
– Gör om och gör rätt, säger han.
Affe Norgren är vd på branschorganisationen Skärgårdsredarna, som i flera år påtalat att såväl registrerings- som inspektionsavgifterna är på tok för höga.
– Vi tycker det är fullständigt vansinne, avgifterna är oproportionerliga, säger han.
Orsaken till att avgifterna chockhöjts under senare år är politiska beslut om att verksamheten ska bära sina egna kostnader. Tidigare var det farledsavgifter och skattepengar som finansierade merparten av kostnaderna för inspektioner och registerhållning. Men problemet, enligt Affe Norgren, är att Transportstyrelsens inte har minskat sin kostym i takt med att den svenska sjöfartsnäringen har krympt. Allt färre brukare får därför dela på för höga kostnader.
– Vår uppfattning är att Transportstyrelsen har en alldeles för svulstig organisation.
Dessutom är Skärgårdsredarna kritiska till systemet med fasta avgifter, som i praktiken innebär att de som har ordning på sina papper, och inte orsakar Transportstyrelsen något merarbete, får betala för dem som inte har ordning på papperna. En fråga man länge försökt få gehör för.
– Generaldirektören har nu öppnat för en diskussion om en annan konstruktion, säger Affe Norgren.
Jon Pribe, controller på Transportstyrelsen, påpekar att uppgifter om registreringsavgifterna finns på myndighetens hemsida, men håller med om att informationen kunde vara tydligare. På frågan om hur man kommit fram till avgifternas storlek förklarar han att det är handläggare och chefer som gjort en bedömning av hur mycket tid de olika arbetsuppgifterna kräver och satt priserna utifrån det.
– Många saknar dokument och kan kräva ett ganska omfattande arbete från vår sida.
Dessutom, påpekar han, har kostnaderna för den avgiftsfinansierade delen inom sjöfartsavdelningen sjunkit från 110 till 80 miljoner under senare år. Kostnaderna för sjöfartsregistret har dock legat på samma nivå sedan 2009.
– Det är ett ständigt pågående arbete att anpassa kostymen efter den efterfrågan som finns och inför 2011 minskade vi personalstyrkan. Vi har ingen anledning att ha en större kostym än vi behöver, säger han.
Fakta/Sjöfartsregistret
• Alla skepp (större än 4 x 12 meter) måste vara registrerade. Båtar (mindre än 4 x 12 meter) ska vara registrerade om de används yrkesmässigt.
• 2010 kostade det 425 kronor att registrera en båt, 2011 höjdes avgiften till drygt
8 000 kronor och sedan 2013 kostar det
11 200 kronor.
• Att registrera ett skepp kostar 16 100 kronor.
• Årsavgiften för att finnas med i registret är 400 kronor.