Waxholmsbolagets trafik till Kymendö fungerar inte för den som behöver pendla till jobb eller skola. Kymendöborna tycker att de sitter i en rävsax utan vettiga båtplatser på Dalarö, bilparkering i anslutning till bryggan eller en båttidtabell som är anpassad för vardagslivet.
– Vi är inte morgontrötta här ute. Vi behöver vara på fastlandet klockan sju, säger Mona Wahlström.
Hon har tillsammans med sin bror Robert Wahlström författat ett brev till kommunens trafikstrateg Robert Örtegren om de mångåriga problemen de 31 fastboende på Kymendö har med tidtabellen för tabell 19. I brevet radar de upp flera exempel. Tisdagsturen går klockan 13 till Dalarö, men ingen tillbakatur. Vissa dagar går inga turer alls.
– Under vintertidtabellen har vi haft fyra timmar på tisdagar på oss att arbeta, gå i skola, göra ärenden, besöka läkare, handla mat och så vidare. Vi har berättat i fyra-fem år för Waxholmsbolaget vilka tider som skulle fungera för oss, så att vi kan använda oss av deras turer. Och nu har de än en gång gjort en turlista som inte fungerar för oss skärgårdsbor att använda oss av för att arbets– och skolpendla.
I den nya vårturlistan som började gälla 11 april är exempelvis måndagsturen förlagd till klockan 7.55 men även detta är för sent.
– Det här kan vi inte kalla kollektivtrafik. Vi måste vara på Dalarö klockan 07.00 och hemresa vid 17-tiden från Dalarö. Vi vill ha en året-runt-turlista och inte tre olika tidtabeller.
Turerna behöver passa åt båda hållen – annars måste öborna ändå ta egen båt och den behöver köras hem igen.
– Turerna är ett hån mot oss skärgårdsbor. På Landsort som har cirka 20 fastboende går det tre morgon- och tre eftermiddagsturer, säger Mona Wahlström.
Hon menar att kommunen är positiva i dialogen med öborna, det är i nästa instans, hos regionens trafikförvaltning, de inte får gehör.
– Vi håller med om att trafikutbudet på Kymendö inte är så bra som det borde vara. Vi på trafikförvaltningen bär en del av ansvaret för det, och vi arbetar med att se över om vi kan rätta till det och bättre optimera trafiken utifrån de resurser vi har att tillgå. Det är tyvärr inget som sker över en natt, och vi vet inte ännu vad som är möjligt att utföra. (…) Vi tar tacksamt emot de förslag vi får från Kymendöborna och tar gärna dialog med de boende tillsammans med Haninge kommun, skriver Elin Lindström på Trafikförvaltningens presstjänst i ett mejl till Skärgården.
Enligt Trafikförvaltningen har Haninge kommun inte drivit frågan i deras forum tidigare, vilket är viktigt för att de ska förstå de boendes behov. Men Robert Örtegren ska nu presentera Wahlströms underlag i dialogen angående remissen för T22 (tidtabeller för kollektivtrafik 2022) där det finns ett förslag om att utöka trafiken till Kymendö.
– Vi hoppas på att hitta en bra lösning, men vi vet ännu inte vad som är möjligt att genomföra, skriver Elin Lindström.