Varje vecka blir uppemot ett 20-tal av Skärgårdens prenumeranter utan sin tidning eller så får de den för sent.
– Tidningen saknas helt, hamnar i fel brevlåda eller blir ibland flera dagar försenad, säger Marie Hallstedt, Skärgården.
Marie Hallstedt, som jobbar på Skärgårdens prenumerantservice, har märkt att Post-Nord blivit allt sämre på att sköta postutdelningen. Den som inte får Skärgården senast på fredagen bör kontakta prenumerantservice.
– Då kan jag skicka tidningen till de som blivit utan, säger Marie Hallstedt.
Samtidigt försöker hon ta reda på var i distributionskedjan det fallerat men det är inte så lätt.
– Tidigare skickade jag alltid en reklamation när det strulade men nu mer behandlar inte PostNord dem, säger Marie Hallstedt och fortsätter:
– Jag har fått till svar att PostNord inte har ekonomiskt ansvar för uteblivna tidningar och att man därför inte upprättar någon reklamation.
Istället måste Skärgården bära kostnaderna i form av arbetstid samt extra porto för de tidningar som kommer bort.
– Våra prenumeranter ska alltid få det antal tidningar de betalt för. Antingen förlänger vi prenumerationen eller så skickar vi den tidning som saknas, säger Marie Hallstedt.
Mikael Marin, en av tidningens två ägare, förvånas över PostNords kundpolitik.
– Det är märkligt att de inte tar något ansvar för tjänsten de ska leverera. När man säger ”vår tjänst är ingen garantiprodukt” sätter det sig i väggarna och genomsyrar hela företaget.
Vid ett tillfälle missade PostNord att dela ut Skärgården till tidningens samtliga prenumeranter. Skärgården skickas normalt som A-post, vilket innebär att den ska delas ut nästa dag, men nu fick istället samtliga drygt 6 000 tidningar gå som B-post som tar två till tre dagar att leverera.
– Då sade de först att vi skulle betala för B-post men sen ändrade man sig. Post-Nord menade nu att vi ändå skulle betala för A-post ”då det inte är någon avgörande skillnad på den levererade tjänsten”, säger Mikael Marin som fortsätter:
– Om det inte är någon större skillnad på tjänsterna kan man fråga sig varför A-post är 60 procent dyrare än B-post.
Peter Hesslin, PostNords, chef för ecommerce and logistics, förklarar varför Skärgården måste betala även om tjänsten inte blir utförd:
– Det finns många potentiella anledningar till varför det skulle kunna gått fel; vi vet inte om vi någonsin ens fått en enskild tidningen från tryckeriet, om den hamnat i fel brevlåda, blivit försenad på någon av våra anläggningar eller något annat som gått fel. Däremot kan vi se sådant om det är en spårbar tjänst, ett rekommenderat brev eller en pakettjänst, säger han.