KRÖNIKA. Hur enkelt är det egentligen att få svar från våra politiker och tjänstemän? Den frågan ställde vi oss på redaktionen och valde att kolla upp saken genom att med nummer och mejladresser fristående från redaktionen ringa och mejla ett antal företrädare i våra skärgårdskommuner. Svaret blev ömsom vin, ömsom vatten. Tjänstemännen får överlag klart godkänt, med Värmdö som föredöme.
För politikerna gick det, med ett undantag, inte lika bra. Vi testade både att ringa via kommunernas växlar och att skicka e-post. Som mest gjorde vi tre försök på telefon och skickade en påminnelse på e-post. Vaxholm och Norrtälje var som två svarta hål där våra kontaktförsök åkte in, men inget slapp ut. Extra pikant är saken för Norrtälje som nyligen antog en ny policy för att förbättra kommunikationen med medborgarna. Den behöver uppenbarligen lite justeringar.
Däremot ger vi Michaela Fletcher (M) i Österåker med beröm godkänt för snabba svar! Oroväckande nog var hon den enda politiker som svarade både på e-post och på telefon. Till politikernas försvar bör man påminna om att det finns en viss osäkerhet i den här typen av undersökningar. Vi såg till att inte ringa under uppenbara mötestider, men politikerna kan såklart ändå ha varit upptagna när vi för-sökte nå dem. Däremot är det ju inte okej att inte svara på e-post på flera veckor! Mer om undersökningen kan ni läsa på sidan 10-11.
Varför är det då viktigt att våra politiker spenderar dyrbar tid åt att svara på medborgarnas frågor? Det är inte så självklart som man först kan tycka. Våra politiker ägnar, enligt egna utsagor, ett flertal timmar varje dag åt att kommunicera med kommuninvånarna. Meeri Wasberg (S) i Haninge uppger hon att hon fått ungefär 1000 mejl sedan november och att hon svarat på kanske 900 av dem. Hon svarar även på skriftliga brev. Många ägnar sina kvällar åt brevskrivande. De flesta politiker jag talat med tycker att det fungerar bra. Ingen uppger att folk är otrevliga särskilt ofta, eller att de ringer mitt i natten. Samtidigt kan man ju inte begära vad som helst av människor, inte ens politiker!
I Norrtälje vill vissa politiker att man tillsätter politiska sekreterare som hjälper till. Det är förvisso en jämförelsevis ganska stor kommun, men den enda jag kontaktat som pratat om den möjligheten. Jag skulle inte protestera alltför mycket om kommuner använder sekreterare för att besvara mejl som inte direkt rör politikernas ansvarsområden. Så gör man inom landstings- och rikspolitik. Men innan man tar det steget i Norrtälje tycker jag att man först ska se till att det system man har faktiskt fungerar.