I förra veckan mötte skärgårdsredare från hela landet leverantörer, representanter från Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Försvarsmakten och Kustbevakningen samt andra aktörer i branschen när Redardagarna för andra gången anordnades på Djurönäset.
– Det var en stor ökning av antalet deltagare jämfört med första gången. Det är ingen mässa, utan en mötesplats, säger Ingela Berntson, vd för Skärgårdsredarna.
Att komma bort en bit från stan och ägna två hela dagar åt att diskutera problemställningar och aktuella frågor är givande, menar hon.
– Det gör att vi får till de här långa, otvungna och givande diskussionerna. Både mellan leverantörer och medlemsrederier, och medlemmarna emellan.
På programmet stod, förutom mingel och möten, föredrag bland annat med Michaela Haga (C) om sjötrafikomställningen i Region Stockholm och Stefan Norénius från Försvarsmakten om vad Sveriges nya Natomedlemskap innebär för redarna. På plats fanns också Scania som körde demoturer med sin nya hybridelektriska Marell M17, och det nya bolaget Cstrider med sin elektriska transportbåt.
På måndagen samlades medlemmar och leverantörer ombord på Teaterskeppet för en tur ut i skärgården och workshops kring gemensamma utmaningar och lösningar. Hela tisdagen tillbringade medlemmar och leverantörer på Djurönäset.
Vilka är de stora utmaningarna för skärgårdsredare just nu?
– Omställning och ny teknik. Det har vi diskuterat länge, men de nya frågeställningarna som dyker upp nu handlar till exempel om de nya kraven som ställs på rederier vid nya upphandlingar, att man ska ställa om till batteridrift. Då kommer också frågan om landladdinfrastrukturen – vem ska ansvara för den?
Ingela Berntson menar att medlemsrederierna riskerar att hamna i en inlåsning om man ska bygga en laddinfrastruktur och ett fartyg med en viss batterikapacitet efter en specifik trad som man vunnit en upphandling för, om man sedan förlorar den.
– Det är en helt annan risk som skärgårdsredarna tar idag, säger hon och fortsätter:
– Vi anser att det naturligtvis är den upphandlande organisationen, alltså kommunen eller regionen, som ska stå för framdragning av el till kajkanten. Man kan inte lägga på skärgårdsredarna att förhandla med alla de markägare som kan vara involverade.
Det ansvaret har Region Stockholm axlat, men det ser inte likadant ut i övriga landet.
– Där jobbar vi nu för att det ska bli en större likformighet.
Redardagarna anordnas vartannat år, och åren däremellan ordnas en mer traditionell leverantörsmässa i Göteborg.