Enklare för mindre redare att konkurrera om trafiken och tydligare förfrågningsunderlag.
Alliansen i landstinget har tänkt om inför den kommande upphandlingen av sjötrafiken i mellanskärgården.
Det är viktigt att det blir en bra upphandling den här gången, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
– Vi fick bakläxa att göra om trafikupphandlingen för mellanskärgården men vi har inte nöjt oss med att bara göra om den utan vi vill göra ett nytag så att sjötrafiken också kan bli mer hållbar över tid och mer kostnadseffektiv.
Den stora nyheten i det nya upplägget är att trafikområdet blir uppdelat i ett större och tre mindre områden.
– Med erfarenhet från de tidigare upphandlingarna ser vi att det funnits en risk att endast större anbudsgivare har möjlighet att konkurrera om tilldelningen av trafiken. Men
med den här uppdelningen har även mindre rederier en chans att vara med i upphandlingen, säger Kristoffer Tamsons.
– För passagerarna innebär det här däremot inte någon nämnvärd förändring. Sjötrafiken kommer att fungera precis som vanligt, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.
Det kommer också att ställas hårdare krav på anbudsgivarna. I det avtal som skrivs mellan landstinget och den vinnande anbudsgivaren ska det framgå att landstinget ska ha rätten att utöka trafiken med upp till 3 000 gångtimmar vid behov.
Den nya uppdelningen av trafikområdet kommer också innebära att Waxholmsbolagets eget tonnage endast kommer att köras i det större området.
– I de mindre områdena räknar vi med att anbudsgivarna själva ordnar med fartyg. Det här innebär att rollerna för både landstinget och för entreprenören blir mer renodlade, säger Gustav Hemming.
I samband med att det nya upplägget tagits fram har landstinget haft dialog med ett flertal intressenter i skärgården som fått tycka till om hur upphandlingsunderlaget kan förbättras.
– Det har resulterat i att vi fått in 154 förbättringsförslag. Det har varit viktigt för oss att lyssna på vad alla har haft att säga så att vi kan förbättra oss. Bland annat har det landat i att vi ska göra vårt förfrågningsunderlag tydligare, säger Kristoffer Tamsons.
Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd, kan inte kommentera förslaget i detalj men står fast vid sitt förslag om att landstinget borde ta tillbaka driften av Waxholmsbolagets tonnage och trafik, vilket Skärgården tidigare berättat.
– Att den styrande alliansen nu väljer att centralisera Waxholmsbolagets tonnage till ett område bevisar bara att vårt förslag är det mest realistiska. Nu har även alliansen förstått att man inte kan splittra upp trafiken som man gjort tidigare. Skärgårdstrafiken behöver stabilitet och bättre sammanhållning och därför bör trafiken tas i egen regi, säger hon.
I januari väntas trafiknämnden ge förvaltningen i uppdrag att sätta igång upphandlingen för att sedan i slutet av nästa år kunna utse de vinnande anbuden. Trafikstart är planerad att ske någon gång i det tredje kvartalet av 2019.
Läs gärna vår krönika om landstingets nytänk här.