Kommunernas tjänstemän är oftast snabbare än politikerna med att svara på medborgarnas frågor. Norrtäljes och Vaxholms kommunalråd är svårast att få kontakt med och mest tillgänglig är Österåkers kommunalråd.
När Skärgårdens medarbetare utger sig för att vara kommuninnevånare och försöker få kontakt med ledande politiker i länets skärgårdskommuner blir resultatet nedslående. Varken Lars Lindgren (M), Vaxholm, eller Ulrika Falk (S), Norrtälje, svarar när vi upprepade gånger söker dem via deras mejl och kommunernas växel.
– Det är inte bra. Det pågår ett arbete för hur man exempelvis kan sätta telefonen på passning eller att någon annan kan svara när man är på möte, kommenterar Ulrika Falk Skärgårdens granskning.
Tidningen ringde via kommunens växel vilket innebar att det inte gick att lämna meddelande på telefonen. Vi bad växeltelefonisten lämna meddelande till Ulrika Falk, men fick ingen återkoppling.
– Jag har vid ett antal tillfället fått mejl från växeln som vill att jag ska kontakta en invånare men det är inget jag känner igen att jag har fått. Det måste ha blivit en avvikelse där, säger hon.
När vi slutligen ringer från redaktionens telefon till Lars Lindgrens mobiltelefon svarar han direkt.
– Jag ska erkänna att när det är ett nummer som börjar med 545 så luktar det Skärgården.
Är du lika bra på att svara på ett okänt nummer via växeln?
– Absolut. Jag är nog mest tillgänglig via telefon av dem jag känner.
Att han inte svarade när Skärgården tidigare sökt honom, tror Lars Lindgren, kan bero på att hans jobbnummer inte ställts om att gå till mobiltelefonen när han inte varit på plats. Det är en förklaring som även Meeri Wasberg (S) i Haninge är inne på.
Varken Lars Lindgren eller Ulrika Falk svarade på mejl, trots att en påminnelse skickades. Inte heller någon annan svarade i deras ställe.
– Jag kommer ihåg frågan. Jag kunde inte svara på den och skickade den vidare till ansvarig på teknik- och klimatavdelningen. Jag skulle givetvis ha besvarat mejlet och sagt att jag tagit emot det, säger Ulrika Falk.
– Jag har dåligt samvete för det mejlet. Jag har tänkt gå tillbaka till det och svara. Det är ett jäkligt enkelt svar på den frågan dessutom. Det kommer så fruktansvärt mycket mejl. Jag skulle ha svarat när jag fick påminnelsen, jag vet det, säger Lars Lindgren.
När Skärgården sökte Ulrika Falk föreslog telefonisten att vi skulle kontakta chefssekreterare Yvonne Ruthberg, vilket vi försökte två gånger, men utan att få svar.
Michaela Fletcher (M), kommunalråd i Österåker har ingen telefonsvarare men är ändå den som varit lättast att nå. Hon svarade även snabbt på mailet och får därmed med beröm godkänt i Skärgårdens test.
– Var roligt! Jag försöker vara snabb. Om jag inte leder ett möte svarar jag, annars svarar jag med sms, säger Michaela Fletcher.
Tjänstemännen söktes endas via e-post och de svarade alla relativt snabbt. Bäst i klassen blev Värmdö kommun medan Norrtälje och Vaxholm kommuner var sämst.
- Vi sökte kommunernas styrelseordförande, KSO, via kommunernas telefonväxel. De som inte svarade vid första påringningen, ringde vi ytterligare två gånger.
- Vi sökte också KSO med en fråga via e-post. De som inte hade svarat efter en vecka skickade vi en påminnelse.
- Vi ställde två olika frågor till kommunens tjänstemän via mejl gällande VA och bygglov.
- Vi ringde och mejlade från telefoner och adresser utan koppling till redaktionen.
- Alla kontaktförsök gjordes med minst en veckas mellanrum.
- Svarstiden är beräknad efter normal arbetstid vardagar.