Om ett par år planerar ett rederi att starta en vätgasdriven pendelbåtslinje i Österåkers skärgård. Nu ställer sig kommunen bakom projektet.
I det här skedet är Österåkers stöd till passagerarfartyget moraliskt.
– Avsikten är att ge signalen till projektet att vi vill vara med, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker.
Om pendelbåten blir verklighet skulle kommunen projektera en brygga i Österskär.
Vätgasbåten är en variant av teknikföretaget Green City Ferries eldrivna passagerarfartyg för linjetrafik.
Prototypen, som byggdes i Riga och sjösattes för ett par år sedan, ersätts nästa år av den kommersiella versionen BB Green 24. Det är ett 24 meter långt och drygt sju meter brett passagerarfartyg med en kapacitet på 147 passagerare.
Enligt Hans Thornell, vd för Green City Ferries är tanken att BB Green 24 ska byggas i två versioner; en eldriven båt för kortare sträckor med batterier, en vätgasdriven båt för längre sträckor med bränsleceller.
Tekniken till den vätgasdrivna pendelbåten ska utvecklas av det svenska teknikföretaget Echandia, som även levererar batterisystemet. För att förse fartyget med vätgas vill bolaget Solar HydroGenesis (SHG) etablera en vätgasproduktion med hjälp av sol- och vindkraft på antingen Ljusterö eller Ingmarsö.
De här kommersiella projekten ingår i sin tur i en större plan för att ställa om hela skärgårdstrafiken till emissionsfri drift. Planen kallas Båtplan Stockholm 2025 och drivs av Green City Ferries ihop med organisationen ElectriCity, vars medlemmar är företag, forskningsorganisationer och Stockholms stad.
I Båtplan Stockholm 2025 ingår att sätta i drift 23 helt nya snabbgående fartyg i kolfiber, drivna med el och vätgas, att 27 existerande fartyg byggs om till el- eller vätgasdrift och 16 befintliga fartyg bevaras som de är för att användas vid efterfrågetoppar.