Inom en 10-årsperiod måste den snart 100 år gamla Pålsundsbron i Vaxholm bytas ut eller genomgå en omfattande renovering. Men Vaxholms stad vill inte betala kalaset.
När Pålsundsbron byggdes 1926 fick den stor betydelse då Vaxholm därmed fick sin första fasta landförbindelse, genom att Vaxön bands ihop med Bogesundslandet.
Men slutet är nära för den symboliska bron då en utredning visat på utmattningar i konstruktionen.
Enligt stadsbyggnadschef Susanne Edén är läget dock inte akut:
– Utredningen pekar på att man inom en tioårsperiod behöver se över om den ska bytas ut eller om konstruktionen behöver renoveras, säger hon och fortsätter:
– Vi kommer att sätta igång en beredning kring bron, frågan kommer nog upp igen om 1-2 år tror jag.
Enligt en uppskattning som gjorts kan renoveringen kosta omkring 50 miljoner kronor.
– Det beror på om man vill ha samma funktion som i dag eller om man vill att bron ska klara större fordon, liksom gång- och cykelbana. Möts två bilar på bron i dag så måste de ta det väldigt lugnt.
För några år sedan tog kommunen över ansvaret för bron från Trafikverket. Trots det anser Malin Forsbrand (C), ordförande för teknik- fritids- och kulturnämnden, att kommunen inte ska behöva betala för kalaset:
– Ärendet är inte färdigt för beslut. Vi ska pröva möjligheten att låta Trafikverket medfinansiera åtgärden, säger hon.
Susanne Edén håller med:
– Jag skulle formulera det som att vi har tagit över ansvaret för bron, men kanske är det ändå en fråga för Trafikverket, avseende medfinansiering, då den ligger i nära anslutning till deras vägar.
Några kulturhistoriska aspekter anser Susanne Edén inte att det finns:
– Inte som jag ser det spontant, men det kan vara en del i beredningen.