1917 sänktes s/s Kyros av en tysk ubåt på Ålands hav. Ombord på det svenska fartyget fanns 50 lådor cognac vilka långt senare skulle fånga vrakletaren Peter Lindbergs intresse. För några veckor sedan, 102 år efter att Kyros gick till botten, bärgades den åtråvärda lasten.
Ocean X Team har blivit kända för flera spektakulära fynd som de gjort på Östersjöns botten, som till exempel vraket efter den ryska ubåten ”Som” utanför Grisslehamn. Företaget, som drivs av Peter Lindberg och Dennis Åberg, har också specialiserat sig på att bärga förlorade dryckeslaster som betingar höga värden. Ett av deras största fynd var champagnelasten, värderad till mellan 100 och 500 miljoner kronor, som de 1998 bärgade från den sjunkna galeasen Jönköping.
– Den högst betalda flaskan gick för 120 000 US-dollar på en auktion i Moskva, berättar Peter Lindberg som fortfarande har två flaskor i sin ägo.
Sökandet efter ett vrak föregås av noggrann research och Peter Lindberg har en källa som han ofta utgår ifrån.
– I ”Svenska flottans krigsförluster 1914–1922” finns en förteckning över alla svenska fartyg som sänkts över hela jorden, säger han.
I registret upptäckte han en notering om att fartyget Kyros skulle ha cognac och likör i lasten.
– Det var tillräckligt för att jag skulle gå vidare med mina undersökningar, säger Peter Lindberg.
I maj 1917 avseglade Kyros från Stockholm med finska Rauma som slutdestination men på Ålands hav stoppades fartyget av packisen. Vid isbältets rand låg redan ett 20-tal fartyg och väntade på att vattnen skulle bli farbara. På morgonen den 19 maj dök den tyska ubåten UC58 upp intill fartygen och tre ubåtsmatroser klev ombord på Kyros och förklarade att fartyget togs i pris. Det hela slutade med att besättningen beordrades att gå i livbåtarna och därpå sänktes Kyros med sprängladdningar. Besättningen togs senare ombord på en svensk seglare som förde dem till Sverige.
Under sitt sökande lyckades Peter Lindberg hitta Kyros lastlista. Enligt den var fartyget lastat med stål, verktyg och maskiner men det skulle också finnas 50 lådor cognac och 15 lådor likör i lasten.
– Det fanns en ledtråd till: det stod att cognacslådorna var märkta DHC och det har gett mig myror i huvudet under alla dessa år. Vi hade förhoppningen att det stod för Delamian House Cognac som är cognacens RollsRoyce, säger Peter Lindberg och fortsätter:
– Om det stämde snackar vi en miljon kronor per flaska. Vi hade noteringar om att det skulle vara 20 flaskor i varje låda vilket gör 1 000 flaskor cognac. Utöver det skulle det finnas 15 lådor likör med totalt 300 flaskor.
Ocean X Team uppskattade att minimipriset per cognacsflaska var 30 000 kronor men i bästa fall upp till 70 000 kronor.
1999 lyckades Ocean X Team hitta Kyros på 77 meters djup men därefter förväxlades vrakets position varför man länge letade efter Kyros på fel plats. Det skulle dröja till 2011 innan man åter kunde lokalisera fartyget.
– Vi jobbade med robot och dykare men hade inte råd att ha kvar roboten så arbetet fortsatte med bara dykarna, berättar Peter Lindberg.
Flera gånger rensades Kyros från nät och trålar som fastnat i vraket men djupet och den ovanligt dåliga sikten på platsen gjorde dykningarna extremt farliga så slutligen fick arbetet avbrytas.
I det läget erbjöd sig Sverker Hallström, som arbetat med bärgningar sedan 1980-talet, att gå in i projektet.
Bland hans många fynd är porslinet från 1600-talsvraket Vung Tau i Vietnam det mest uppmärksammade. Bärgningen genomfördes i samarbete med det statliga företaget Visal och när porslinet såldes av Christies på auktion i Amsterdam 1992 inbringade det totalt 7,3 miljoner US-dollar. Tre år senare bärgade Sverker Hallström, och en samarbetspartner, guld och guldmynt från vraket HMS Douro som sjönk utanför Galisien 1881. Han har också funnit, och bärgat, silver- tenn- och kopparlaster vilka i regel är mer ekonomiskt givande.
Sverker Hallström äger fyra fartyg med DP (dynamisk positionering) som söker efter, och bärgar, värdefulla laster över hela världen. De flesta av dem ligger på mycket djupa vatten och det saknas beprövad utrustning för att bärga dem. Därför har Sverker Hallström och hans närmaste medarbetare Peter Feldin utvecklat egna metoder och verktyg för djupvattensbärgningar.
– Vår kapacitet når ner till 6 000 meter och idag kan vi nog räkna oss till de fåtal mest kunniga när det gäller djuphavsbärgningar, säger Sverker Hallström.
Den 9 oktober anlöpte hans fartyg Deepsea Worker Kapellskär för att bistå Ocean X Team med bärgningen av Kyros cognacslast.
– Jag hade aldrig gått på 50 lådor cognac om det inte var för Peter. Han kan det här med sänkta flaskor på relativt grunda vatten, säger Sverker Hallström.
Det var bland annat i samband med champagnefyndet som Peter Lindberg lärde sig hur sådana flaskor ska hanteras för att inte bli förstörda.
Bärgningen av Kyros cognacslast pågick under sju dagar i oktober men ganska snart visade det sig att projektet inte skulle bli fullt så framgångsrikt som man hoppats.
På cognacslådorna och flaskornas korkar återfanns bokstavskombinationen DHC vilken nu fick sin förklaring. Den stod inte för ” Delamian House Cognac” utan ”De Haartman & Co” som var producentens namn. När lådorna öppnades visade de sig innehålla 12 flaskor istället för 20 och endast 30 procent av korkarna satt kvar i flaskorna.
Även om själva bärgningen lyckades över förväntan återstår för teamet att se hur pass framgångsrikt projektet blir ekonomiskt. Det visar sig först när kvalitén på cognacen i de intakta flaskorna analyserats och senare auktionerats ut. Bara att driva Deepsea Worker kostar 100 000 kronor per dygn och i bästa fall går projektet plus minus noll.
– Vi hoppades på 50 miljoner kronor. Nu ligger vi kanske på fem miljoner, säger Peter Lindberg och tillägger skämtsamt:
– Men vi kan ju inte skicka förlustavdrag till Skatteverket.
Han är ändå nöjd med att man lyckats genomdriva projektet och påminner om att de arbetar i en högriskbransch.
– Det är som med en fotbollsmatch. Det är omöjligt att säga i förväg vad resultatet blir. Det vet man först efteråt, säger Sverker Hallström.
Peter Lindberg har fyra nya projekt på gång. Ett av dem gäller sökandet efter en gigantisk kanon som sjönk genom isen på Göta älv 1564.
– Den kallas Skiegge och kalibern ska vara så stor ”att en skomakare kan sitta i dess pipa och sula skor”, säger Peter Lindberg som inte vill avslöja något om sina andra kommande projekt.