Det var många ”håller med” och ”instämmer” när Skärgårdens trafikantförening bjöd in politiker till en utfrågning kring skärgårdstrafiken.
I torsdag förra veckan bjöd Skärgårdens Trafikantförening in politiker till en utfrågning kring den nuvarande och den framtida skärgårdstrafiken. Ett 30-tal personer kom för att lyssna.
Den första frågan handlade om hur skärgårdstrafiken kan bidra till fler bofasta på öarna.
– Antalet bofasta har över tid minskat samtidigt som skärgårdstrafiken byggts ut, frågan är om vi gör på rätt sätt? undrade Kristoffer Tamsons (M), ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm, som ansåg att trafiken skulle vidareutvecklas tillsammans med andra viktiga värden som sjukvård och omsorg.
Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd, ansåg att Region Stockholm ska använda sig av skärgårdstrafiken som en hävarm i dialog med kommunerna. Ökade kommunala ambitioner för kärnöarna kring kollektivtrafik, jobb och bostäder ska regionen per automatik matcha med ökad trafik till öarna.
Karl Henriksson (KD), föreslog att ö-korten ska omfatta även ö-företagare och deras anställda, medan Msciwoj Swigon (SD), vill återinföra tandläkarbåten.
När det gällde den framtida trafiken från Strömkajen, som Trafikantföreningen stridit för att bevara, var beskedet från de närvarande politikerna att den ska vara kvar.
– Moderaterna är och kommer att vara en garant för trafiken från Strömkajen, klämde Kristoffer Tamsons i och gick därmed emot sin moderata företrädare som drev en linje där trafiken skulle flyttas ut.
Lite hettade det till när Lennart Rohdin från Trafikantföreningen lyfte risken med att ett rederi som har trafikledningen och stora del av trafiken kan favorisera sig själv framför mindre rederier när annat tonnage behöver sättas in. Jens Sjöstrand (S) menade att det för Socialdemokraterna är viktigt att regionen tar över trafikledningen samt trafiken i mellanskärgården. Förslag som Socialdemokraterna tidigare varit ensamma om att driva. Lite överraskande fick han visst medhåll från Centerpartiet.
– För oss är det här med trafikledningen inte en ideologisk fråga. Visar det sig att det inte fungerar så får vi överväga att ta över i egen regim när avtalet löper ut, svarade Gustav Hemming.
Frågor kring renoveringar av bryggor och väderskydd vid replipunkter har diskuterats länge och var något som alla partier ställde sig bakom.
– För första gången har vi ordentliga potter till väderskydd och bryggor som behöver renoveras, men pengarna kommer inte att räcka. Det krävs många miljoner i många år framåt. Jag tar mina kollegors yttrande som att vi kommer att kunna fylla på potterna år för år tills den här läxan är gjord, sade Gustav Hemming.
Därefter diskuterades vilka fartyg som regionen ska använda i framtida skärgårdstrafik. Ett antal av regionens 25 fartyg har snart nått sin tekniska livslängd samtidigt som man startat nya pendelbåtslinjer. Enigheten var stor kring att elektrifiering, hybridlösningar och vätgas var vägen framåt. I vår kommer regionen att använda elektriska bärplansbåtar i pendelbåtstrafik på Mälaren på försök och under 2024 planeras försök med katamaraner med eldrift och vätgas i privat drift i skärgården. Tidigare satsningar på biobränslet HVO anser regionledningen nu är för kostsamt. En utredning kring framtida tonnage i skärgården väntas bli klar i slutet av året.