En passageraravgift vid Stavsnäs vinterhamn blir efter många års övervägande nu verklighet.
Samtidigt fortsätter godstrafik och fritidsbåtar att vara befriade från avgifter.
Avgifternas vara eller icke varande i Stavsnäs vinterhamn har debatterats sedan mer än fyra år tillbaka. Nu har
Värmdö hamnar slutligen valt att införa en passageraravgift om 1,25 kronor för varje av- och påstigande passagerare i hamnen från och med nästa år.
– Om det är så att vi får något mervärde av det här är det väl bra men om det bara försvinner in i Värmdö hamnars pengakista så är jag mer tveksam, säger Rickard Levin vid Madam rederi, som regelbundet kör trafik till och från Stavsnäs vinterhamn.
Rederierna betalar idag en kajhyra till hamnbolaget. Men några ytterligare avgifter för gods- och fritidsbåtar, som det tidigare även varit tal om att införa, inkluderas inte i den här modellen. Systemet bygger på att rederierna själva rapporterar antalet passagerare, något som Rickard ser som en risk för fusk.
– Det blir svårt för Värmdö hamnar att kontrollera rederierna och då finns en risk att inte alla rederier rapporterar helt sanningsenligt vilket kan göra konkurrensen snedvriden, säger han och fortsätter:
– Det är också intressant att Värmdö hamnar inför den här avgiftsmodellen nu när Stockholms hamnar precis håller på att avveckla den just för att den inte fungerar.
Michael Larkner, vd på Värmdö Hamnar, försvarar modellen och tycker att en passageraravgift är mer rättvis än att baka in den i en kajavgift på samma sätt som Stockholms hamnar har gjort.
– Man kan lägga upp avgiftsmodeller på olika sätt. Nu ska vi testa modellen under nästa år. Sedan får vi utvärdera och se om det är något som behöver göras annorlunda.
Avgifterna som det kommunala hamnbolaget får in ska täcka de ökade driftskostnaderna i hamnen.
– Det står även i våra ägardirektiv från Värmdö kommun att vi ska införa hamnavgifter. Våra verksamheter ska bekosta sig själva och det gör de inte utan avgifter, säger Michael Larkner.
Däremot kommer ingen passageraravgift att införas i Sollenkroka, fortsätter han.
– Där finns heller ingen service på samma sätt. Stavsnäs är mer av en riktig hamn som är bemannad året runt och därför är det motiverat att ha en avgift där.
Förslaget om en avgiftsmodell har utretts i omgångar under flera år. Men det är först nu, efter att politikerna i Värmdö hamnars styrelse nått fram till en kompromiss om modellens utformning, som den införs.
– Tanken har varit att avgifterna skulle ha införts tidigare. Men vi har också sagt att vi måste vara ödmjuka i det här och ta in alla argument så att det ska bli så bra som möjligt och då har det fått ta lite tid, säger Michael Larkner.