
Pendelbåtslinjen från Mörtnäs som skulle starta 2022 skjuts upp i minst ett år. Anledningen är dels att statlig medfinansiering för båtbryggan inte ännu beviljats, dels att regionens egen upphandling av fartyg försenats.
Från och med nästa år var tanken att Region Stockholm skulle dra igång nästa försökslinje för pendelbåttrafiken, vilken skulle gå mellan Östra Mörtnäs och centrala Stockholm via Norra Lagnö och Koviksudde. Värmdö kommun fattade i januari beslut om att starta en upphandling av entreprenör för att anlägga en flytbrygga för den nya pendelbåten vid Ålstäket.
Nu har man dock stoppat upphandlingen. Anledningen är dels att kommunen ännu inte blivit beviljad statlig medfinansiering för bryggan. Eftersom pendelbåtlinjen endast skulle införas på prov avslogs ansökan om medfinansiering av Trafikverket, ett beslut som sedan överklagades och upphävdes av regeringen som menar att pendelbryggan utgör en investering på längre sikt trots att det rör sig om försöksverksamhet.
Trafikverket har dock inte längre några medel kvar i årets budget för medfinansiering, vilket innebär att Värmdö kommun måste skriva en ny ansökan. Om den beviljas får projektet starta tidigast 1 januari 2022, enligt direktiven för statlig medfinansiering.
Målet är nu att genomföra en ny upphandling för bryggbygget under fjärde kvartalet i år, för att sedan påbörja arbetet i januari 2022. Total kostnad för projektet beräknas bli 15 miljoner kronor, och som mest kan Trafikverket finansiera hälften.
Samtidigt har regionen meddelat att upphandlingen av entreprenör och fartyg för linjen blivit försenad. Beslut väntas fattas på trafiknämndens sammanträde i maj i år, och bedömningen är att linjen därmed kan börja trafikeras först våren 2023.