Efter lång väntan och många turer var det i måndags äntligen dags för jungfrufärden på linje 84 – Värmdös första pendelbåtlinje och Region Stockholms fjärde i ordningen.
Med bandklippning, dragspelsmusik och frukostpåsar väntande ombord var det extra festlig stämning i morgonrusningen när Delfin XI kastade loss från den nybyggda bryggan i Mörtnäs i måndags morse med nära 80 passagerare ombord.
– Befriande, hoppingivande, lockande!
De är de tre ord som infrastruktur- och skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C), väljer för att sammanfatta sina känslor inför premiärturen. Han utvecklar:
– Befriande eftersom det varit en lång process! Hoppingivande, för att jag tror att det här kommer att dra folk till kollektivtrafiken. Vi behöver fler som väljer att åka kollektivt i tider när vi kämpar mot klockan i klimatfrågan. Lockande för att det här är det trafikslag som verkar bäst på att övertyga inbitna bilister att skaffa ett SL-kort.
Båtfärden hela vägen från Ålstäket in till Strömkajen via Norra Lagnö, Koviksudde och Riset tar 70 minuter, en sträcka som i dagsläget går betydligt snabbare med buss. Gustav Hemming tror dock att båten kommer att kunna konkurrera:
– Av två skäl. Dels är det väldigt trevligt med båt och man når kanske en kategori resenärer som inte gillar att åka buss. Men man kommer också att kunna öppna sin dator och sitta och arbeta, eller åka med kollegor och ha ett litet arbetsmöte på båten. Jag tror det blir ett bra komplement, men det får vi se!
Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet, var också glad över att äntligen se linjen på plats.
– Som vi har kämpat! Med omtag, en pandemi, en försenad brygga och nu äntligen står vi här på båten. Det var värt att vänta på.
Hon tror att de som bor vid bryggorna längs linjen, som idag har längre till bussen, kommer få allra mest nytta av den.
– Jag ser fram emot att se hur den här linjen kommer att kunna möta de resenärerna.
Flera av passagerarna ombord idag är pensionärer som berättar att de gärna tar båten och njuter av resan, trots att den tar lite längre tid på sig. Anders Wettemark från Lokaltrafikintresserades förbund har redan hunnit med de tidiga morgonturerna.
– Vi har som tradition att åka med första turen när det blir en ny linje. Den känns jättebra!
Men alla är inte här för att nöjesåka och flera slår upp sina laptops och börjar knappra. Vid Norra Lagnö kliver Carl Westin på. Han bor vid Koviksudde och har åkt ett stopp för att lämna av sin treåring på förskolan på Norra Lagnö, och tar nu vändande båt in till stan och passar på att jobba under färden.
– Annars är vi bilberoende, landsvägen till förskolan är lite obehaglig att gå eller cykla på. Men med pendelbåten finns det nu jättebra möjligheter att ta sig till förskolan. Det var en lite överranskande bonus! När man bor så nära vattnet känns det självklart att det ska finnas båttrafik. Samtidigt känns det väldigt lyxigt.
Annika Disheden och Sonja Rask Lindkvist ser fram emot att slippa köerna på Värmdöleden och Grisslingerakan, och har redan planerat in en båttur till stan den 7 maj.
– Då ska vi fira våra 80-årsdagar!
Linje 84 trafikeras av Delfin XI och så småningom m/s Eskil från Djurgårdens färjetrafik AB. Båda båtar tar 120 passagerare.