Resandet i pendelbåtstrafiken har ökat med 20 procent i år, jämfört med 2014. Det innebär att cirka 70 000 resenärer använt sig av Sjövägen i år. Något som bådar gott inför 2016, då tre nya båtlinjer planeras.
Totalt åkte 628 000 resenärer med sjötrafiken mellan januari och april i år, inräknat både skärgårdstrafiken och pendelbåtstrafiken i Stockholm. Det är 20 procent fler än förra året samma period.
Ökningen stod Sjövägen för, pendelbåtslinjen som knyter samman Frihamnen, Lidingö, Nacka, Kvarnholmen med centrala Stockholm. Skärgårdstrafiken tappade däremot 19 000 resenärer jämfört med förra året.
Att pendelbåtstrafiken ökar är något som landstingscentern menar bådar gott inför den satsning på tre nya pendelbåtslinjer, med elbåtar, som planeras till nästa år.
– Jag ser med spänning fram emot de nya linjerna och de smarta genvägar som kommer att uppstå i stadens trafiksystem, säger sjötrafikberedningens ordförande Lukas Forslund (C).
Än så länge finns inga beslut på linjerna, men åtminstone två av dem väntas bli av. Syftet är minska trängseln i Stockholmstrafiken generellt. I takt med att befolkningen i Stockholm ökar, ökar även antalet resande i bil, bussar och tåg. Landstinget vill därför, i samband med att Slussenbygget startar, utnyttja sjövägarna bättre för att hitta nya, miljövänliga resmönster hos stockholmarna.
– Sjövägarna är ett bra sätt att utnyttja de transportvägar som redan finns, och som vattnet ger, fortsätter Lukas Forslund.
På kommunernas lott ligger nu att bygga bryggor. Intresset från kommunerna för de nya pendelbåtslinjerna har varit stort.
Längst har arbetet med linjen Kungsholmstorg-Söder Mälarstrand-Klara Mälarstrand kommit. Trafiken på den linjen beräknas kunna starta den 9 januari 2016. De övriga två är Ekerö-Klara Mälarstrand samt Solna strand – Årstadal.