Genrebild, personerna på bilden har inget samband med artikeln.
Förra veckan ställdes ett antal av Waxholmsbolagets avgångar in, bland annat på grund av personalbrist.
Juli är en hektisk månad i skärgårdstrafiken. I förra veckan fick en del avgångar ställas in, bland annat turer med fartyget Nämdö.
– I hennes fall har vi faktiskt täckt den trafiken med andra båtar. Vår grundidé är att om vi behöver ställa in på grund av tekniska skäl eller andra skäl, då försöker vi omfördela trafik eller hyra in externa resurser så vi löser trafikuppgiften, säger Daniel Lindefors, operativ chef på Blidösundsbolaget som har hand om skärgårdstrafiken.
Det är inte mängden personal som är det huvudsakliga problemet, säger Daniel Lindefors.
– När vi får en lucka måste vi ha någon att stoppa in som kan just den båten. Några båtar är lite svårare och mer tekniskt komplicerade än andra och där är det svårare. Nämdö är ett sådant exempel.
Daniel Lindefors beskriver besättningen som lojal med trafiken och säger att de ställer upp när folk blir sjuka. I september förra året rapporterade Skärgården om att anställda på Blidösundsbolaget upplevt missförhållanden på arbetsplatsen. Kritik mot ledningen ska ha resulterat i tillrättavisningar och visssa ur personalen kunde känna att de behandlades som robotar.
En anställd på Blidösundsbolaget menar att engagemanget hos personalen tryter på grund av detta.
– I min värld är personalen det viktigaste du har i ett bolag. Dålig personal, dåligt bolag – bra personal, bra bolag. Jag vet hur otroligt duktiga och engagerade människor har varit, men det har de mer eller mindre lyckats ta bort, säger hen.
Daniel Lindefors har tagit del av Skärgårdens tidigare rapportering och han menar att det gjorts ett antal förändringar sedan han klev in som operativ chef i början av 2024. Han säger att en del av kritiken har handlat om otydlighet från ledningens håll.
– Jag har jobbat jättemycket med att öka informationen och att se till att folk känner sig inkluderade. Jag är ute väldigt mycket i verksamheten, åker med och lyssnar på folk. Sedan betyder ju inte det att jag kan trolla, men jag kan ju åtminstone vara ute och lyssna, höra och känna av, säger han och tillägger:
– Jag tycker att jag har världens bästa personal och det ska jag verkligen vara väldigt tydlig med.
Daniel Lindefors betonar också att det är en stor verksamhet med många båtar, mycket trafik och en personalstyrka på ungefär 450 personer.
– Det är väldigt många människor inblandade i det här och det är inte så lätt att ha en personlig kontakt med alla. Det är ju svårt för mig som operativ chef att känna alla 450 personer såklart men jag gör så gott jag kan.
Under juli har Blidösundsbolaget kört cirka 3 000 turer varav runt 30 fått ställas eller kortas på grund av tekniska fel, oväder eller personalbrist. Man har också vid ett antal tillfällen fått lämna personer på kajen för att båtar har blivit fullsatta.
Vad vill du säga till de resenärer som oroar sig över fler inställda avgångar?
– Vi gör allt vi kan för att se till att resenären kommer fram. Sedan kan det ibland innebära att man blir lite försenad och att man i värsta fall får ta nästa båt. Men det är inte så att man blir lämnad på någon öde ö någonstans för att det finns inställd trafik utan då löser vi det med en taxibåt eller någon annan typ av transport.
Text: John Gimling