Trots att ett nytt företag ville starta upp verksamheten kring Visit skärgården i glashuset på Strandvägen, så har Stockholms hamnar istället förlängt kontraktet med nuvarande hyresgäst, vars verksamhet har lite eller ingenting med skärgården att göra.
Enligt hyresavtalet för glashuset på Strandvägen ska där finnas en ”skärgårdens rese- och turistbyrå”. Verksamheten har under de senaste åren gått under namnet Visit skärgården. Idag finns däremot inte många spår av den verksamheten i glashuset. Där bedrivs vanlig caféverksamhet, i strid med gällande avtal. Trots att det finns ett företag som är intresserad av att ta över verksamheten och återuppliva platsen som ett skärgårdscenter, så har Stockholms hamnar omförhandlat villkoren med nuvarande ägaren.
– Det krävs ganska starka argument för att säga upp gällande hyresavtal. De har skött uppdraget tillräckligt bra för att avtalet ska löpa vidare, men det kan göras bättre det är min personliga uppfattning, säger Peder Weitoft, förvaltare på Stockholms hamnar.
Lasse Schmidt på företaget Upplevelsepresent, som hade planer på att ta över verksamheten, är besviken på beslutet.
– Vi presenterade ett case för Stockholms hamnar, de var väldigt positiva. Två dagar senare väljer de att förlänga avtalet med nuvarande hyresgäst.
Upplevelsepresent erbjuder kunder bland annat fiske, dykning och paddling i Stockholms skärgård. Tanken var att de skulle använda glashuset i sin egen verksamhet.
Hade ni någon avsikt att låta andra företag eller föreningar få synas i verksamheten?
– Absolut. I affärsplanen så ingick att hitta så många andra aktörer som möjligt. Allt det som kännetecknade Visit skärgården. Vi skulle anställa fem personer och satsa några miljoner, hela skärgården förlorar på det här.
Tommy Winberg som driver verksamheten idag vill inte kommentera vilka planer han har för glashuset, men Peder Weitoft säger att han har fått indikationer på att ägaren tänker starta upp någon form av skärgårdsverksamhet igen.
– De har tagit kontakt med en extern part som har större kunskaper kring turistverksamhet. Jag kan inte säga vilket företag, avtalet är inte 100 procent klart, men det kommer att bli bättre turistinformation, annars blir jag besviken.
Enligt uppgift ska nu Visit skärgårdens dekaler ha tagits ned i glashuset.
[…] Tidningen Skärgården snappade upp detta och skrev en artikel om Glashuset på Strandvägen vilket … […]