Flera gånger om dagen i juletider fylls ångfartyget Blidösund med julmatssugna människor. En stor del av maten lagas ombord vilket kräver både erfarenhet och lagarbete. Skärgården följde med bakom kulisserna på en klassisk julbordskryssning.
Alla fönster står öppna på akterdäck. Utanför faller de första snöflingorna för i vinter. Det är kylskåpskallt, vilket är meningen. Om en och en halv timme lämnar ångfartyget Blidösund kajen för dagens första julbordskryssning, men på det stora buffébordet i mitten står massa mat redan uppdukad och den måste hållas fräsch. Nästan allt är lagat ombord på båten - åtta sorters inlagd sill, gravlax, rullsylta, kalvsylta, leverpastej, köttbullar, bröd…
– Vi jobbar med julbordet hela november. Då står vi här ombord och lagar maten, berättar Agneta Gustavsson, restaurangchef på Blidösundsbolaget.
Den konkreta planeringen börjar i oktober, men julbordet finns med under hela året.
– Mitt i sommaren kan vi komma på att det där borde vi ha på julbordet, säger kallskänkan Åsa Sandgren, som på sommaren jobbar som matros, medan hon dukar upp mer mat.
– Ja, julbordet finns alltid i tankarna. Det är en ganska liten del av vår årsverksamhet, men är ändå väldigt betydelsefull, både för gästerna och för oss. Jag tycker verkligen om att jobba så här års, säger Agneta Gustavsson.
Efter varje säsong gör de som har jobbat med julbordet en utvärdering. Någon ny sillinläggning visade sig inte vara så populär. En annan förändring blev succé. Det mesta är sig likt från år till år, men några saker är alltid nya. Eftersom många gäster är stammisar tycker de att det är kul med nyheter.
– Det är jätteviktigt med bra mat på julbordet. Det finns så många som fuskar. På ett bra julbord är maten hemlagad, eller ombordlagad som här, och det ska finnas av allting utan att för den skull vara överdrivet, säger Agneta Gustavsson.
För att få plats med all lagad mat görs försalongen om till ett kylrum under november och december. Dessutom har de en kylcontainer på kajen. Färskvaror och dricka kommer med stora leveranser varje dag, och en del lagas också på plats dagligen.
– Det är jättemycket logistik. Det gäller att hela tiden ligga steget före så att allt finns. Men det får inte bli för mycket heller så att det inte får plats. Det krävs mycket erfarenhet och ett lagarbete på hög nivå för att få det att funka, konstaterar Agneta Gustavsson.
Tjugo i tolv kommer de första gästerna ombord. Torkar av skorna, hänger av sig kappor och rockar. Blir serverade glögg och pepparkakor och minglar sedan på akterdäck. I bakgrunden hörs ångpannans pumpande, pysande, plingande. Tallrikarna skallrar. Precis innan Blidösund ska ge sig i väg kommer befälhavaren Göran Sjödin ner och hälsar välkommen.
– Under den här turen ska jag ta er ända till Danmark och tillbaka, säger han med ett finurligt leende och syftar naturligtvis på Danmarks holme, en liten holme vid det norra inloppet till Skurusundet.
Hovmästare Kriss Unnerholm berättar mer om maten:
– Leta inte efter någon lutfisk. Här har vi skärgårdstema och serverar julgädda i stället.
I dag är det 51 gäster ombord på lunchkryssningen. Som mest finns det plats för 60 personer och de sista veckorna innan jul är i stort sett alltid fullbokade. Men enligt Agneta Gustavsson gör de inte någon stor vinst:
– Julbordet ger bra reklam för båten men jag skulle ljuga om jag sa att vi tjänade massa pengar på det.
Blidösundsbolaget började med lunchkryssningar med julmeny 1981 och i början av 1990-talet utökade de med julbordskryssningar. Nu kör Blidösund tre julbordskryssningar per dag på vardagarna: lunch, eftermiddag och kväll. På helgerna blir det två turer. Lunchturen går ofta ut mot Fjäderholmarna medan eftermiddags- och kvällsturerna, som är en halvtimme längre, går i Skurusundet eller in i Mälaren eftersom det finns mest ljus att titta på där när det har blivit mörkt.
– De här turerna är väldigt eftertraktade. Vi var pionjärer när det kommer till julbordskryssningar. Vi var absolut först, men sedan har många tagit efter, berättar Göran Sjödin.
I den lilla matsalen, som liksom övriga delar av båten är julpyntad med tallris, röda band och apelsiner med nejlikor, sitter Eva Nykvist och Gun Ehn med var sin tallrik julmat framför sig. De jobbade tajt tillsammans i drygt 25 år innan de gick i pension, men nu har de inte setts på två år.
– Det här är ett utmärkt sätt att träffa vänner och bekanta på, säger Eva Nykvist som är medlem i Föreningen Blidösund och väldigt engagerad i ångfartyget. Hon har åkt på julbordskryssning flera gånger om året sedan det startade.
– Jag åkte i lördagskväll också, men sedan har jag ingen mer gång inplanerad, säger hon.
Gun Ehn tycker också om konceptet att äta julbord ombord på en båt.
– Det är en kombination av god mat, trevligt sällskap, att man kan åka på dagen och att man får se skärgården. Dessutom är det en jordnära och personlig miljö här vilket jag gillar, säger hon.
De före detta kollegorna går ner till akterdäck igen för att fylla på med utbudet från dessertbordet.
– Maten är så fantastiskt god! Jag vill verkligen inte missa det här julbordet. Så länge jag kan gå tänker jag åka, säger Eva Nykvist bestämt.
Klockan närmar sig två och snart är lunchkryssningen över. Sedan är det bara 45 minuter tills nästa grupp kommer ombord. Under den tiden ska personalen hinna duka av, duka på, fylla på med mat, ställa i ordning allting och gärna hinna äta lite själva också.
– Det ligger mycket rutin bakom, konstaterar matrosen Erik Sjöberg.
Under tiden gästerna äter efterrätt har han börjat göra i ordning buffébordet inför nästa tur. December är en väldigt intensiv jobbperiod för honom och den övriga personalen ombord. I dag ska Erik Sjöberg jobba alla tre turer.
– Det blir långa dagar, men de går ändå snabbt. Anledningen till att jag fortsätter är att det är så roligt.