Cirka 500 fastighetsägare på öarna längs Waxholmsbolagets linje 19 har inte fått någon A-post levererad på flera månader. Anledningen: en försvunnen postlåda i Dalarö.
– Vad som har gått fel måste vi gå till botten med, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
Det var i maj som Gunnar Huss flyttade ut till Mefjärd utanför Ornö och i samband med det ställde om sin prenumeration på tidningen Skärgården till sommarstugan. Men någon tidning kom aldrig, trots upprepade försök att skicka den. Slutligen kom tidningarna i retur till redaktionen, märkta “Adress ofullständig” – något som inte stämde.
– Efter några veckor konstaterade jag att jag inte fick någon annan post heller, vilket är väldigt ovanligt. Det brukar alltid komma något eftersänt brev eller så. När jag började prata runt med grannarna var det flera som också noterat att det inte kommit någon post på länge, säger han.
Torbjörn Nordström, ordförande i Mefjärds sportstugeförening som omfattar drygt 80 fastigheter, bekräftar att Gunnar Huss inte är den enda som drabbats.
– Jag har pratat med Fiversätraö och de har samma problem. Jag gissar att det är samma sak längs hela linjen från Dalarö och ut till Fjärdlång. Då är det cirka 500 fastigheter det rör sig om, säger han.
Gunnar Huss hörde av sig till både Waxholmsbolaget och Postnord, som inte kunde annat än bekräfta att postgången ska ske till öarna med Waxholmsbåt enligt gängse rutin och att saken skulle undersökas. Men det var inte förrän Gunnar Huss själv pratade med ombordpersonalen på Waxholmsbåten Vindöga i förra veckan som mysteriet började närma sig en lösning.
– Då fick jag det besynnerliga svaret att den postlåda vid hotellbryggan i Dalarö, där de normalt hämtar upp den adresserade posten, varit borta sen en tid tillbaka. De hade antagit att posten numera levereras på annat vis.
Efter att Gunnar Huss upplyst Waxholmsbolagets kundtjänst om den saknade lådan kom beskedet att en montör skulle skickas ut omgående och att en ny så kallad buntlåda skulle komma på plats senast i slutet av veckan (läs: förra veckan).
Mycket riktigt – i fredags anlände slutligen en mängd försenad post till bryggan på Mefjärd, tillsammans med ett brev från Postnord till varje adressat som förklarar att förseningen beror på felaktig hantering från deras sida.
Postnord har i dagsläget ingen förklaring till vad som brustit i hanteringen eller vad som hänt med lådan i Dalarö.
– Var det har gått fel måste vi gå till botten med. Vi beklagar att postgången inte har fungerat som man kan förvänta sig, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.
Hur kan det ha tagit så lång tid innan det uppmärksammades?
– Det måste jag be att få återkomma till när vi har rett ut vad som hände.
Vad har hänt med den post som inte kunnat levereras?
– Post som inte har kunnat delas ut ska vara utdelad nu. På brevbärarkontoret finns ett fåtal försändelser där de ännu försöker spåra rätt mottagare, så om någon saknar en försändelse får de gärna efterlysa den via kundservice, 0771-33 33 10.