
De fastboende på Harö är missnöjda med Postnords service. Posten anländer olika tider och hamnar ibland på fel brygga.
Haröbornas brev forslas med bil från Hemmesta till Stavsnäs vinterhamn, där försändelserna plockas upp av besättningarna på Waxholmsbolagets båtar.
– När posten hämtas upp av besättningarna kan den hamna lite överallt utmed båtlinjen. Vi på Harö får ofta ta hand om post som skulle till en annan brygga, säger Lars-Arne Pihl, som är en av cirka tio fastboende på ön.
– Det kan röra sig om viktiga försändelser, från till exempel sjukvård och myndigheter.
Han klagar också över att posten kommer oregelbundna tider.
– Sedan Postnord införde varannandagsutdelning vet vi aldrig när posten kommer. Den kan komma på förmiddag, på eftermiddagen, eller dagen efter, säger Lars-Arne Pihl.
– De flesta fastboende på Harö har minst en kilometer till bryggan där posten levereras. Det betyder att vi har minst har två kilometer för att hämta vår post.
Henrik Ishihara på Postnords presstjänst beklagar att Haröborna är missnöjda med servicen. I ett mejl skriver han:
– Om man upplever bristande kvalitet i vår utdelning välkomnar vi att man hör av sig till vår kundservice så kan vi undersöka vad som ligger bakom och så att vi kan genomföra nödvändiga åtgärder.
Lars-Arne Pihl säger att de boende på Harö redan varit i kontakt med Postnord med sina klagomål vid flera tillfällen. Han berättar också att under hösten lades posten i en olåst box i Stavsnäs vinterhamn.
– Då kan ju vem som helst ta breven!
Henrik Ishihara:
– Postlådan ifråga hade tills för några veckor sedan ett lås och vår brevbärare har uppmärksammat oss på att låset har försvunnit. Ett nytt lås är beställt.
Lars-Arne Pihl menar att det inte stämmer.
– Lådan har varit utan lås betydligt längre.
Lars-Arne Pihls förslag till lösning på postproblemen är att den mindre båt (i folkmun kallad ”Post-Janne”) som hämtar post och lämnar paket på Harö tisdagar och torsdagar skulle få hela ansvaret för utdelningen av posten.
Postnord påpekar att man i dagsläget har ett avtal med Waxholmsbolaget.
– När det är dags att förnya dessa avtal tar vi hänsyn till alla relevanta faktorer, svarar Henrik Ishihara i mejl.