Ett nytt digitalt magasin som genom text, ljud och bild ska sprida kunskap om havet lanserades förra veckan. Målet är nå en bredare allmänhet.
Förra veckan var det premiär för det digitala magasinet Deep Sea Reporter, en hemsida som skaparna kallar för havets eget public service. Syftet med magasinet är att sprida kunskap om haven i allmänhet, men med ett fokus på Östersjön. Nyheterna och reportagen gör med hjälp av text, bild och ljud med ambitionen att hålla hög journalistisk och konstnärlig kvalitet. Bakom magasinet står filmbolaget Deep Sea Productions.
– Deep Sea Productions gör dokumentärer, men nu har vi beslutat att bredda oss och göra ett magasin också med kortare reportage och skrivna artiklar. Allt ska handla om havet men med tyngdpunkt på Östersjön där problemen kanske är mest akuta, säger Peter Löfgren, chefredaktör för magasinet.
Exempel på aktuella frågor som man vill skildra kan vara sälarnas utbredning, industrifisket och övergödning. Men tanken är att även bevaka makthavare och politiska frågor.
– Vi kan inte konkurrera med tidningar om att vara först kanske, men vi ska snabbt kunna rycka ut med kamera och reporter.
Förhoppningen är att skapa en hemsida som kan erbjuda tittarna ett unikt innehåll.
– Vi har topptränade djuphavsdykare och otroligt bra utrustning. Min förhoppning är att kunna skapa en känsla för livet under ytan, ett perspektiv som det finns väldigt lite av i andra medier, säger Peter Löfgren.
Magasinet finansieras av bidrag från stiftelsen Voice of the Ocean och kommer att vara kostnadsfritt att ta del av.
– Det var så vi kunde starta det här. Bidraget är på flera år framåt så vi klarar oss utan annonser. Stiftelsens grundval är att sprida kunskap om havet. Det gäller även magasinet, men vi arbetar helt oberoende och fattar självständiga redaktionella beslut. Det är jätteviktigt för få förtroende hos allmänheten och hos andra seriösa medier som vi kan samarbeta med.