Ramperna till Ornöfärjan, som går mellan Dalarö och Ornö har varit i dåligt skick. Nu har rampen i Dalarö bytts ut mot en ny och den gamla repareras och kommer att bytas mot den på Ornö.
För tre år sedan började Ornöfärjans samfällighetsförening planera för de nya ramperna och lagom till Valborg var den nya rampen vid Dalarö brygga på plats. Den ramp som är i sämst skick är den på Ornö. Den kommer att bytas ut under sommaren och ersättas av den gamla Dalarörampen som nu är på reparation.
– Att det har gått så smidigt att få den nya rampen på plats på Dalarö är först och främst tack vare vår vice ordförande Göran Stenfelts kunskap och engagemang. Det är han som har projektlett det här arbetet. Rederiet OSAB:s personal, byandan på Ornö, konsulten på ELU som gjorde upphandlingsunderlaget och MacGregor som har konstruerat den 13 meter långa nya rampen har också bidragit till det lyckade resultatet, säger Anna Paues, ordförande i Ornöfärjans samfällighetsförening med 567 medlemmar.
Det var inte utan dramatik som den nya rampen kom på plats. Kraftiga vindar försenade transporten av rampen, som byggdes i Polen.
– När fartyget Lodbrok kom till Landsort visade det sig att det saknades lots. Då ryckte en Ornöbo som är erfaren lots ut på mycket kort varsel och kunde tryggt föra in Lodbrok med den 35 ton tunga rampen till Dalarö brygga, säger Anna Paues.
Den kraftiga vinden ställde även till problem när rampen skulle monteras och arbetet drog ut på tiden.
– Rederiet och tillverkare jobbade fram till midnatt. Projektet slutfördes därmed på utsatt tid den 29 april, berättar Anna Paues.
Runt sju miljoner kronor kostar den nya rampen. Det var under budget. Trafikverket finansierar 80 procent av samfällighetens verksamhet.
– Vi kommer att ha ett negativ resultat, men kostnaderna kommer på sikt att finansieras med biljettintäkter och medlemsavgifter, säger ordförande Anna Paues.