Rederiet Seacab har tagit fram en enkät som ska kartlägga hur passagerarna ser på trafiken i Möjaskärgården. Förhoppningen är att hitta effektivare och billigare trafiklösningar för att kunna konkurrera i kommande upphandling.
I en enkät som vänder sig till resenärer i Möjaskärgården vill rederiet Seacab ta reda på hur passagerarna tycker och tänker kring trafiken. Tanken är att en mer kundanpassad trafik också är effektivare.
– Det är aldrig någon som frågar resenärerna hur de ser på trafiken. En enkät är ett fantastiskt sätt att se vilka preferenser resenärerna har, säger Sune Fogelström, som hjälpt rederiet ta fram enkäten.
Idag driver Skärgårdsbolaget 1 trafiken i området med hjälp av underleverantörer, men en ny upphandling av trafiken förbereds. Sune Fogelström gör ingen hemlighet av att ett syfte med enkäten är att Seacab ska förbereda sig inför den nya upphandlingen.
– Rederiet vill inför kommande diskussioner och upphandlingar av trafiken ha en egen uppfattning om hur resenärerna vill ha det och kunna visa på att man kan tänka annorlunda.
En del i enkäten är att se hur ett eventuellt nytt fartyg kan förbättra trafiken. Många av Waxholmsbolagets båtar har över 50 år på nacken och nytt tonnage skulle ge effektivare trafik, menar Sune Fogelström. Som exempel tar han det moderna fartyget Holly som Seacab kör mellan Ljusterö och Möja.
– Idag har vi trafik som sköts med större Waxholmsbåtar och kompletteringstrafik med små båtar. Det är inte optimalt. Vi behöver inte de stora båtarna mer än under helgerna. Holly är en medelstor båt med god tillgänglighet. Om vi hade en sådan båt till kunde vi köra hela Möjatrafiken och spara massa pengar. Tillräckligt många medelstora båtar är ett betydligt säkrare trafiksystem än ett fåtal jättebåtar.
Det finns många fler fördelar med nyare tonnage än enbart storleken på fartyget.
– Idag finns det båtar som tar upp till 200 passagerare och som kräver mindre besättning, drar mindre bränsle och ger mindre vågor än Waxholmsbolagets v-båtar.
Skärgårdstrafiken drivs idag av tre stora rederier. Små rederier lade aldrig några bud i förra upphandlingsrundan. Sune Fogelström hoppas dock att fler ska kunna delta i den nya upphandlingen.
– De mindre rederierna har små overheadkostnader. Skulle man göra en upphandling där mindre rederier släpps fram kommer man att se betydligt lägre kostnader, eftersom de ofta är små familjeorganisationer.
Intresset för enkäten har visat sig vara stort. Redan några timmar efter att den lagts ut på nätet hade man fått över 70 svar. På särskilt en fråga var det tydligt vad resenärerna tyckte.
– Att anpassa turerna till deltidsboende är en total hit, det vill man ha. Alla fastigheterna har möjlighet till bredband, vilket gör att man kan distansjobba. Då vill man gärna åka in tidigt på måndag och ut sent på torsdag och köra fredagsjobbet i stugan.