Havs- och Vattenmyndigheten, HaV, kom i förra veckan med nya riktlinjer för båtbottentvättar. Hamnar som inte tillåter båtar målade med giftiga färger, slipper dyra anläggningar för spolvattnet.
– Det handlar om incitament att inte måla båten. Vi vill driva på utvecklingen av miljövänliga alternativ.
Det säger Christer Larsson på HaV, en av personerna bakom de nya riktlinjerna vilka ska utgöra ett stöd till kommunernas miljönämnder att klargöra ansvarsförhållandena kring spolplattor. Kommunerna har tillståndsprövningen för båttvättar och spolplattor, medan verksamhetsutövarna i sin tur ansvarar för att miljöbalkens krav uppfylls.
Syftet är att minska belastningen på miljön från giftiga båtbottenfärger:
– På sikt ser vi att giftiga båtbottenfärger, så kallade biocidfärger, försvinner till förmån för andra alternativ, säger Christer Larsson och nämner skrovskyddsdukar, borsttvättar, båtupphängningsanordningar och skrubbar på skaft som alternativ till att bottenmåla.
Riktlinjerna kan bli en ekonomisk vinst för både båtägare, hamnar och båtklubbar:
– Det som vi tydligare trycker på nu är att hamnar som har bestämt att man inte tar emot båtar med giftiga färger, ska slippa anläggningar för att ta tillvara miljöfarligt spolvatten, säger Christer Larsson.
Det innebär att klubbarna undgår dyra anläggningskostnader för att samla upp färgresterna vid sina båttvättar:
– De behöver i princip inte investera alls, även om de förstås kan ha intresse av en enklare typ av spolplatta för att göra sig av med växtpålagring, men det kommer inte att krävas någon reningsanordning för dem, säger Christer Larsson. Han påpekar att i hamnar där biocidfärger är förbjudna kommer det vara lämpligt att inrätta borsttvättar för att båtägarna ska slippa bottenmåla.
Borsttvättar riskerar dock att gamla lager av giftig färg frigörs. Därför bör de inte användas innan botten befriats från färgrester och godkänts av kommunen som giftfria.
Ännu så länge är Christer Larssons bild att det vanligaste sättet att slippa påväxt är att måla med biocidfärger.
– Men fler och fler går över till miljövänliga alternativ, i Stockholm har flera hamnar kommit långt på det området, bland annat på Lidingö.
Han får dock kritik från Britta Eklund, forskare vid Stockholms Universitet som menar att HaV har fått fel uppdrag:
– De borde ta ett helhetsgrepp och kolla på hur båtarna även behandlas på land, med slipning och tvätt, liksom kolla i sedimenten. Det är lätt gjort att införa spolplatta men det räcker inte.
Så spolplattor med inbyggt reningsverk räcker inte till?
- I många fall är det så. Stockholms miljöförvaltning har gjort en undersökning av spolplattor med reningsverk och kommit fram till att många är undermåliga. Man måste vara noga med att behandla uppskrapade färgrester som miljöfarligt avfall.
Fakta/Riktlinjer båttvätt
- Biocidfärg innehåller ämnen giftiga för vattenlevande organismer
- Bottentvätt av båtar målade med biocidfärg bör ske på tät arbetsyta (spolplatta) ansluten till reningsanläggning.
- Renspolning utan kemikalier av båtar som inte är målade med biocidfärger kräver ingen särskild rening eller arbetsyta.
- Borsttvätt i vattnet är ett miljövänligt alternativ för tvätt av giftfria båtar.
- Borsttvätt i vattnet bör endast tillåtas för båtar som av kommunen bedömt giftfria.