
Den 8 april stängdes Östanå brygga, enligt Trafikverkets egna dokument en replipunkt.
– Den ska gynna näringsidkare och turister. Jag har fått hämta gäster som missat att bryggan är avstängd, säger Robert Bergstedt på Siaröfortet.
I dokumentet T21, trafikplaneringen för 2021, framgår att bryggan stängdes redan 2020 på grund av bristande säkerhet till resenär. Den del av Östanå färjeläge som Waxholmsbolaget har trafikerat är ett reservläge för vägfärjan och inte konstruerad för att vara en trafikbrygga.
– Vi fick tillstånd från Trafikverket att trafikera reservläget förutsatt att det inte skulle störa vägfärjans trafik. Vi har kört turer till och från Östanå eftersom det är en bra plats att trafikera, som ligger i nära anslutning till kollektivtrafik på land, säger Elin Lindström, pressansvarig på Trafikförvaltningen.
Men det faktum att det är ett reservläge innebär att utformningen inte uppfyller deras säkerhetskrav vad gäller resenärsmiljön.
– Ett exempel är att det finns en passage där resenären tar sig fram nära bryggans kant utan att det finns räcke. Efter den senaste besiktningen bedömde man att dessa brister var så pass allvarliga att det inte längre var möjligt att trafikera bryggan, säger Elin Lindström.
Östanå färjeläge har endast trafikerats under vår, sommar och höst och slutade därför att trafikeras hösten 2019. Österåkers kommun informerades i september 2019 och kontakt togs även med Siaröfortet, enligt Trafikförvaltningen.
Att bryggan stängdes omedelbart utan ett beslut i Trafiknämnden är i sin ordning, eftersom stängningen beror på säkerhetsbrister.
Östanå färjeläge ägs av Trafikverket och ska den återigen trafikeras behöver bryggägaren tillse att bryggan är tillräckligt säker. Waxholmsbolaget utför återkommande besiktningar på bryggorna de trafikerar.