Trots allvarliga, upprepade fel på styrningen, och flera varningar fortsatte vägverksfärjan Castella att användas i trafik på Rindöleden. Nyligen rände hon in i kajen.
- Vi har haft många incidenter men peppar peppar, inga personskador, säger rederichefen.
Efter att vägverksfärjan Castella körde in i kajen på Rindö för två veckor sedan bedyrade rederiet att färjan inte haft problem tidigare. Men det stämmer inte. Enligt avvikelserapporterna finns en lång rad snarlika haverier noterade.
Sedan början av oktober har färjan haft ett tiotal fel med styrningen, av samma typ som när hon brakade in i kajen på Rindö.
Problemen har Trafikverket själva kommenterat i avvikelserapporterna. ”Det har visat sig att Castella har återkommande problem med tapp av styrning under fem veckors tid” står det i en avvikelserapport från november. I samma dokument rekommenderar tjänstemannen i ständig beredskap, (designated person), DP, att färjan inte ska användas så länge styrningen felar: ”Väljer man ändå att använda den, måste den framföras med de marginaler som situationen kräver” skriver DP.
Enligt avvikelserapporterna handlar det om att färjans nödstyrning tar över ordinarie styrning. Nödstyrningen är mindre känslig än den ordinarie, och vid övergången skapas en fördröjning. När nödstyrningen sätter in är regeln att färjan ska tas ur trafik eftersom reserv till reserven saknas.
Bara i januari i år inträffade fem incidenter med ”tappad styrning” enligt avvikelserapporterna. Kommentarerna från DP:n löd bland annat: ”Otäckt. Var vaksam på fortsatt problematik. Ta inga risker”. Den 26 januari skriver DP:n ”Visar sig vara större än en enskild händelse”. Dagen därpå inträffar samma sak, vilket får tekniker att åka och titta på färjan, ta den ur trafik och byta komponenter.
Den 29 januari är färjan i trafik igen, men felet med tappad styrning kvarstår. Den 18 februari inträffar det ytterligare en gång, vilket leder till att hon ränner in i kajen.
– Det är ingen hemlighet att Castella har haft problem. Jag kan inte svara på varför kommunikationsansvarige svarade att färjan inte har haft det förut, säger rederichefen Anders Werner.
Varför har det inte gjorts en mer omfattande utredning?
– Det har gjorts massor. Problemet är att få fel att uppkomma när man vill. Vi tog henne ur trafik direkt och la henne på varv, sen har maskintillverkaren varit där och bytt några kretskort, så nu ska hon vara i ordning igen, säger de. Vi kan bara lita på det. Vi har inte rullat tummarna, utan gjort massor och nu ska det vara åtgärdat.
Hur är det med reservfärjor?
– Vi har jättedåligt med reservfärjor. Det kostar massor att bygga nya färjor. Det finns inte oändliga resurser för det.
Kan passagerarna känna sig trygga?
– Det kan de absolut. Vi har haft många incidenter men tack och lov, peppar peppar, inga personskador, säger Anders Werner.