Regnmoln på himlen och tomt i kassan. Ruggvädret drabbar företagare i skärgården mer eller mindre när båtgäster och turister väljer att stanna i stan.
– Det här är den sämsta sommaren sen -78 då vi började vår verksamhet, säger Bosse Wahlström på Kymendöservice.
För många skärgårdsföretag är dåligt väder lika med dåliga affärer. Några som märkt av frånvaron av båtfolk är skärgårdens mackägare.
– Dagskassan är nästan 40 procent mindre än förra året. Båtgästerna har minskat, och dagsturisterna är nästan helt borta, säger Per-Olof Lindqvist på Utö Sjömack.
– För oss är det den sämsta sommaren sedan -78 då vi startade vår verksamhet. Alla går runt med låg blick och väntar på något, säger Bosse Wahlström på Kymendöservice.
I mataffärerna handlar fortfarande öbor och sommargäster, men turisterna är färre.
– Vi är ju inte så beroende av båtfolk. Men klart vi har märkt att det är mindre folk, säger Calle Hamacher på mataffären Runmarö Handlarn, som beräknar att antalet kunder minskat med runt 15 procent i sommar.
Men alla företagare drabbas inte lika hårt av det tråkiga vädret.
– För vår del är det inte katastrof. Vi har flera ben att stå på, så att säga. Gästhamnen går bra, folk ligger hellre där än i vikar när det är dåligt väder, säger Lars Ejdeklint som driver gästhamn, krog, grill och butik på Ornö.
För vissa branscher har ruggvädret inte till och med en positiv effekt.
– Vid regn åker man inte till stranden. Då ser vi att hemmafixarna blir fler, så bygghandeln går bra, Jonas chefsekonom på Svensk Handel.
Och kanske syns sådana tendenser också i skärgården.
– Lite för tidigt att säga hur det gått än. Men jag kan inte säga att vädret har gjort något skillnad för oss, Robert Palmqvist på Muskö Byggvaror.
Kjell Lund är produktchef på SMHI Konsument och media. Sedan några år tillbaka erbjuder de tjänsten Väderinsikt som gör statistiska modeller över sambandet mellan kundstatistik med väder. Kjell Lund säger att näringen i skärgården är svårare att planera än annan handel. Det är till exempel svårare att vara flexibel i ett snabbt växlade väder, eftersom att det kan vara krångligt att få personal med kort varsel.
– Många branscher är väderberoende. Förra sommaren gick till exempel sämre för resebranschen. Det går betydligt bättre för dem i år.
För handeln som helhet är vädret dock inget problem.
– Är det regn säljs det regnkläder, är det sol säljs badkläder. Men för skärgården styrs besöksunderlaget av vädret. Där måste skärgården också fundera på hur ska man sälja in sig när det regnar, säger Jonas Arnberg.
Vad kan skärgårdens entrepenörer göra för att tackla det ruggiga vädret?
– Finns inte kundunderlaget är det nog svårt att göra särskilt mycket åt det. Det de kan göra är förstås att se till att i tid göra sig av med lagret så att de inte står med en massa osålda grejer efter sommaren. Grejer som är svåra att sälja nästa år, säger Jens Nordfält, doktor i butikmarknadsföring och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Koll på vädret
Har du varit inne på vädersajterna i sommar?
Då är du inte ensam.
Med vädret så tydligt kopplat till affärerna är det många som följer väderprognoserna.
– Vi kan läsa av att det är en dålig sommar direkt på besöksstatistiken på vår sajt, när det regnar såhär sticker besöksantalet upp direkt på SMHI. Förra året var det inte alls lika många som var intresserade av vädret, säger Kjell Lund, SMHI.
Men hur dålig är sommaren egentligen? Jo, sommaren 2015 har varit både kallare och blötare än normalt.
– Under försommaren och stora delar av juli har vi haft en
blötare sommar än normalt med blygsamma temperaturer och avsaknad av högsommarvärme, säger Marcus Sjöstedt, meterolog på SMHI.