Under tre veckor i juli har Kustbevakningen utfört nykterhetskontroller runt om i Sverige. Arbetet avslutades förra helgen och under den sista veckans kontroller i Stockholms mellanskärgård var det ungefär tio fall av sjöfylleri. Det konstaterar Johan Berggren, befälhavare på KBV 031 Djurö.
Sedan 2010 gäller 0,2 som promillegräns inte bara på bilvägarna utan även för båtar längre än tio meter som går snabbare än 15 knop. Johan Berggren minns att det höjdes röster mot den nya lagen när den först infördes men menar att tonläget dämpats de senaste åren.
– Det är ungefär som med rökning på krogen och många tycker inte att det är så konstigt längre att det ska vara 0,2 när man kör en lite snabbare båt. Jag upplever att det inte är lika många kommentarer och ifrågasättande av lagstiftningen nu som det var för tio år sedan, säger han.
Kustbevakningen brukar ha den här typen av pådrag varje år. Både 2022 och 2023 gjordes 123 anmälningar om sjöfylleri i samband med nykterhetskontrollerna. Om Johan Berggren får gissa så tror han att det blir en liknande siffra i år.
– Anledningen till kontrollerna är att vi vill att antalet omkomna och skadade inom både fritids- och yrkessjöfarten ska minska. Man tittar på nykterhet, fart, lanternor och allt som har med sjötrafikregler att göra egentligen.
Hur har det gått i år?
– Under vecka 30 har vi haft ett tiotal sjöfylleriärenden, ett femtontal fartkontroller och vi har gjort ett tjugotal skoterkontroller, för där krävs det ju numera körkort för att få framföra vattenskoter. Det har varit mycket båtar i rörelse, men i stora drag har det varit väldigt skötsamt skulle jag säga.
Johan Berggren lägger till att man stoppat många båtar för att prata om riskerna med att låta barn sitta i fören och dingla med benen. Tidigare år har Kustbevakningen varit på ett antal sådana olyckor.
– Det skulle vara bra om det kom ut tycker jag, för det är nog inte många som tänker på hur farligt det är.
Text: John Gimling