Åland satsar på ett uppsving för turismen så snart resandet kan ta fart. En nyöppnad golfbana i toppklass, en smakby i regi av känd kock, nytt destilleri och ett exklusivt ö-boende i sällskap med havslagrad champagne ska locka nya resenärer.
Även Åland har drabbats hårt av den minskande turismen under coronapandemin. Men ett antal nya dragplåster ska kunna få fart på den turistnäring som är bärande för många på öarna.
Golfen har stått för en stor andel av tillresande. Inga banor utanför Sveriges gränser lär ha lockat fler svenska golfare än Slottsbanan och Kungsbanan vid Kastelholm.
När möjligheterna att resa till Åland, i en oklar framtid, tar fart igen kommer besökaren att bli förvånad. Från att ha varit en hyfsad golfupplevelse är upplevelsen numera en annan på den nyrenoverade Slottsbanan.
För att citera en omfattande hyllning i tidningen Svensk Golf nyligen är det ”en dramatisk och ändlöst vacker seasidebana… här får vi gå i närkamp med vattnet och spelar över eller direkt vid sidan av det under olika tillfällen av ronden.”
Att havet numera är mer i förgrunden beror till stor del på stormen Alfrida, som även drabbade Åland hårt. Den innebar i det här fallet en möjlighet för golfbanan att få ytterligare närkontakt med vattnet efter alla träd som stormen fällde.
Den danske banarkitekten Philip Spogard, som står bakom banans design har sagt att han såg ett unikt landskap med tvåhundra år gamla träd och Kastelholms slott med en sjuhundraårig historia utmed en spännande kustlinje.
Joakim Isaksson i klubbens styrelse var projektansvarig för ombyggnaden, som hade en kassa på cirka 25 miljoner kronor. Han säger idag med stolthet att de har hållit den budgeten.
Ett mål med den nya banan är att vara en av Nordens främsta anläggningar och att kunna rankas runt 25:e plats i Europa. En förhoppning är att inom en snar framtid kunna locka hit damernas proffstour, för att sätta Slottsbanan tydligt på golfkartan.
För Åland kommer den här satsningen med stor sannolikhet att medföra ökad turism från Sverige och från Finland i första hand. Men även golfkännare från andra länder, tror man på klubben.
Finansieringen har klarats med hjälp av både privata investerare på Åland och med bidrag från det lokala styret, Landskapsregeringen. Dessutom har Ålandsbanken gått in med erforderliga lån. Som ofta på Åland har man gått ihop om ett gemensamt intresse. I det här fallet för att få en golfbana som kommer att locka många turister.
Annars har även ålänningarna haft en tuff tid i följderna av covid. Turismen har rasat och precis som på den svenska sidan har turistnäringen, restauranger och många andra drabbats hårt. De finländska reserestriktionerna, som i skrivande stund innebär att svenskar inte kan turista på Åland, har fått hård kritik från åländskt håll. Det lokala styret landskapsregeringen uttrycker det så här i en aktuell rapport:
”De införda restriktionerna får långtgående konsekvenser. Intäkterna i många företag har i sin helhet eller till stora delar utraderats. Många har blivit eller riskerar att bli både permitterade och uppsagda. De som redan innan krisen var utsatta får det nu ännu tuffare, både på kort och längre sikt.”
Samtidigt försöker åländska näringsidkare fortsätta att satsa sig ur krisen. Ett exempel är den restaurang i regi av välkände kocken Michael Björklund som går under namnet Smakbyn, strax bredvid Kastelholms slott långt in i Slottsviken. Där har han, efter sina äventyr i dokusåpan Robinson, lanserat åländska rätter gjorde på lokala råvaror. Det bjuds på både ålandspannkaka och en stuvning gjord på skarv, som jagas flitigt på Åland. Björklund driver även golfklubbens restaurang.
Alldeles i närheten av Smakbyn huserar även ett nystartat destilleri under namnet Ålands Destillery. Där ståtar tre nyinköpta pannor som det ska kokas gin i med smak från bland annat renfana, rölleka och enbär. Viktor Falander är blender och ålänning med gedigen restaurangbakgrund, och som nu deltar i den nya satsningen med insatser från bland andra grannen Smakbyn, bryggeriet Stallhagen och ö-gruppen Silverskär.
På Silverskär känner man också av covidkrisen. Det exklusiva konceptet med boende på ”egna” öar och full service, ”all inclusive”, har haft en rejäl nedgång efter att under flera år varit en välbokad attraktion med sina tre öar där det erbjuds diskret lyx för konferenser, bröllop eller kända personer som vill ha en avskild semester vid Ålands hav.
Silverskär är resultatet av den åländska entreprenören Sven-Erik Holmbergs idéer och utförda till stor del av platschefen Johan Mörn från en av grannöarna. Tillsammans har de haft kapital, arbetskraft, idéer, energi och nätverk, sägs det på Åland.
Johan Mörn, som står bakom mycket av det praktiska arbetet som krävts under årens lopp, styr Silverskärs påkostade båt och visar boende och faciliteter på de tre öarna Silverskär, Sviskär och Klobben. Alla med egen karaktär och möjlighet att hyra för sig själv eller sitt sällskap.
Som en extra påminnelse om livets goda sidor finns ett skär, döpt till Champagne Island, med tillverkaren Veuve Cliqouts (Gula Änkans) egna flaggor som i ett samarbete med Silverskär provar att lagra champagneflaskor i hajburar i Ålands hav. Kanske som en gimmick, men också för att se vad havslagring i plus fyra grader får för effekter på drycken, jämfört med den lagring som görs i källarvalven i franska Champagne.
Vi imponeras av hur man har byggt de små fiskestugorna i ursprunglig stil utmed vattenlinjen och undrar hur det har varit möjligt att få tillstånd.
– Om man äger marken på en ö är det oftast inga problem att få bygglov. Så skulle ni nog ha det i Sverige också, lite friare, säger Johan Mörn med ett snett leende.
Foto: Peter Cordén