Säkerhetsbristerna på Gulli var allvarliga, men om rederiet själva åtgärdade dem innan fartyget sattes i trafik behövde de inte rapporteras till Transportstyrelsen.
– Om man exempelvis upptäcker ett hål i brandlinan så ska fartyget inte gå i trafik innan en reparation har gjorts. Om det sköts på det viset behöver en sådan händelse inte rapporteras till oss, skriver Transportstyrelsens tillsynssamordnare Joakim Lindström i ett svar till Skärgården.
– Skulle vi däremot gjort en tillsyn och upptäckt det så hade vi troligtvis meddelat förbud mot nyttjande, fortsätter han.
Grundregeln är enligt Joakim Lindström att tillbud och sjöolyckor alltid ska rapporteras till Transportstyrelsen.
Om någon upptäcker brister på ett fartyg så ska de alltid tas omhand så snart som möjligt. Om de åtgärdas omgående och innan fartyget sätts i trafik behöver de inte anmälas till Transportstyrelsen, enligt Joakim Lindström.
Om en större skada har skett så sjövärdigheten påverkas ska alltid en fartygsinspektör besiktiga reparationen innan fartyget åter får användas.
– Någon exakt gränsdragning finns inte för vad som innefattar en större skada utan här gör redaren bäst i att kontakta oss för samråd, säger Joakim Lindström.
Skärgården berättade i förra veckan att Trafikverkets vägfärja Gulli det senaste halvåret råkat ut för flera händelser som äventyrat fartygets säkerhet. Ingen av händelserna har rapporterats till Transportstyrelsen.
Den tredje oktober förra året utlöstes ett brandlarm i färjans aktre maskinrum några hundra meter från Tynningö. Maskinrummet rökfylldes. Vid en närmare kontroll visade det sig att rökutvecklingen berodde på ett lager som var utan smörjfett.
Dagen efter upptäcker besättningen att det saknas en larmpanel på färjan. Den har lämnats för felsökning ett år tidigare.
Den elfte november upptäcktes ett hål på brandlinan i akterpiken.
Trafikverket Färjerederiet har trots upprepade påstötningar inte återkommit med en kommentar.