
Trafikverkets vägfärja Gulli har de senaste halvåret råkat ut för flera händelser som äventyrat fartygets säkerhet. Ingen av händelserna har rapporterats till Transportstyrelsen.
Den tredje oktober förra året utlöstes ett brandlarm i färjans aktre maskinrum några hundra meter från Tynningö. Maskinrummet rökfylldes. Vid en närmare kontroll visade det sig att rökutvecklingen berodde på ett lager som var utan smörjfett.
Dagen efter upptäcker besättningen att det saknas en larmpanel på färjan. Den hade lämnats för felsökning ett år tidigare.
”Vad har hänt de sista 10 månaderna????” skriver färjans befälhavare i en avvikelserapport.
Den elfte november upptäcktes ett hål på brandlinan i akterpiken.
Totalt registrerade Trafikverket Färjerederiet 27 avvikelser av olika slag på Gulli förra året. Där ingår alla avvikelser från normal drift, inte bara säkerhetsbrister. Hittills i år har två avvikelser registrerats, bland annat två felkopplade paneler.
Ingen av de här händelserna har rapporterats till Transportstyrelsen, som övervakar att säkerheten följs på fartyg.
Det är inte första gången som Gulli, som vanligtvis trafikerar Furusundsleden, kritiserats för säkerhetsbrister.
Den 10 januari 2022 kördes Gulli till Fårösund för att ersätta färjan Bodilla som var på varvsbesök. Inför resan hade en färdplan och tillstånd tagits fram och signerats.
Men ett antal regler och föreskrifter bröts under överfarten till Fårö. Bland annat var bemanningen för liten för en så lång resa.
En avvikelse upprättades då först efter att bristerna påtalats av en utomstående person.
Tidningen Skärgården har sökt avvikelserapporterna från Trafikverket Färjerederiet i en veckas tid. När vi till slut fick dem ställde vi följande frågor som vi inte fick svar på innan pressläggningen:
• Hur allvarligt ser ni på händelserna?
• Vad har ni vidtagit för åtgärder för att det inte ska ske igen?
• Varför anmäldes inte säkerhetsbristerna till Transportstyrelsen?