KRÖNIKA. I min lokala Facebookgrupp, Värmdöbor, dyker det med jämna mellanrum upp annonser där företagsamma ungdomar med epa-bilar erbjuder sina tjänster. Det kan vara allt ifrån att köra skräp till tippen till att agera landsbygdstaxi under sena kvällar. Strålande initiativ i mitt tycke – ungdomarna tjänar en slant och håller sig nyktra samtidigt som man hyfsat billigt kan få enklare transporttjänster utförda. Ännu bättre vore om det var enkelt att göra detta helt lagenligt, men där är vi inte än.
Nu har liknande erbjudanden även börjat poppa upp vad gäller båttransporter – men till sjöss är det ännu krångligare. Jag tänker mig att det finns många ungdomar ute på öarna som gärna skulle köra båttaxi som sommarjobb, vilket säkerligen även skulle gynna sjökrogar och minska fyllekörningar.
Men tröskeln för att bedriva yrkestrafik i skärgården är bisarrt hög. Bara att registrera en båt för kommersiell trafik kostar 10 500 kronor, och därefter 650 kronor årligen. Varje år måste man dessutom betala 7 500 kronor i avgift för egenkontroll av säkerhet – som man alltså utför själv – för en båt mellan 5-15 meter som kan ta upp till tolv passagerare. Det krävs också klass 8-behörighet för att köra passagerare, vilket kan kosta uppåt 12 000 kronor att skaffa sig.
Administrationen med allt vad det innebär i form av kontroller, intyg, försäkringar och behörigheter är rätt tung, med viss rätt såklart eftersom det är sjösäkerhet vi snackar om. Men ibland känns det som att det är en och samma stora byråkratiska överrock som ska hängas på all sorts verksamhet, oavsett hur liten verksamheten är.
Samtidigt utkonkurreras nu laglydiga, professionella företagare som lever på sina tjänster av svartkörande hobbybåtförare som inte tycker att det är så noga med vare sig regler, skatter eller säkerhet.
En vän som driver småskalig turistverksamhet i skärgården funderar nu på att avregistrera sin båt. "Avgifterna är för dyra. Sen kör folk ändå passagerare utan tillstånd och klass 8-behörighet. Jag kör helt legalt, men jag kan inte konkurrera med de som tar 400 kronor. Skatterna och avgifterna gör det meningslöst”, säger han.
Det är inte rimligt att de som väljer att köra lagligt och följer alla säkerhetskrav känner att de behöver lägga ner sin verksamhet, alternativt gå över till att köra svart. Och det är samtidigt ett slöseri på duktiga och driftiga unga entreprenörer som gärna skulle köra båt som deltids- eller hobbyverksamhet, men inte klarar kostnaderna.
Måste man ställa lika höga krav – och ha lika höga kostnader – för all sorts yrkestrafik till sjöss? Kan man inte tänka sig en differentiering av taxorna? Öppna för mindre taxibåtar – kanske till och med en slags “Uber till sjöss” och gör det enklare för peer-to-peer verksamhet för båtskjuts. Fram för moderna roddarmadamer!