150 bryggor i mellanskärgården står utan trafik inför säsongen när taxirederiet Seacab tar steget upp till en större båt. Därmed hinns inte trafiken till de privata bryggorna med. Det drabbar många fritidsboende, framför allt äldre som nu får problem med att ta sig till fritidshuset.
Den tidtabellstyrda trafiken till cirka 150 privata bryggor, den så kallade Hassetrafiken, försvinner när taxirederiet Seacab på Möja nu slutar med den verksamheten för att koncentrera sig på större uppgifter. En ny, stor båt för 98 passagerare har beställts som kommer att sättas in i början på juni.
– Det är jättekul och tillför andra passagerare mervärden. Men det gör att vi inte hinner med Hassetrafiken, det blir orimliga arbetsveckor, säger Sune Fogelström som kör för Seacab.
Rederiets ägare, Hasse Fogelström, har bestämt sig för att koncentrera sig på större fartyg som ett led i att möta konkurrensen i den nya sjötrafikupphandlingen:
– Det är ett sätt att ta rederiet till nästa steg. Att vara ett rederi med tillgång till nya större båtar gör att man är attraktiv för Waxholmsbolaget och den landstingsfinansierade trafiken. Det är den man vill jobba med, förklarar Sune Fogelström.
Den nya båten, som tillverkas i Finland, kommer att vara handikappanpassad och tillgänglig för personer i rullstol:
– Sånt är svårt att klara med små båtar, och allt fler passagerare blir äldre.
Att 150 små privata bryggor nu står utan trafik är beklagligt enligt rederiet, men Sune Fogelström säger:
– Vi är jätteledsna över att vi inte kan göra både och. Det är tråkigt att sluta med dem eftersom de har varit väldigt omtyckta. Sen har det varit en suverän tjänst att kunna komma ända hem för 125 spänn, så passagerarna har haft det jättebra. Men de kan fortfarande beställa taxibåt från en rad rederier, även från oss i den mån vi hinner.
Karolina Renhed har fritidshus på Karsholm som nyttjas året runt. Hon och många andra på ön kommer att sakna Hasseturerna:
– Bara på vår ö finns tre äldre damer som inte kan ta sig till och från ön utan hjälp av grannar och familj. Själva har vi skaffat egen båt eftersom trafiken inte är så pålitlig vissa säsonger. Närmsta grannen är en äldre kvinna som är helt utelämnad till vår hjälp nu. Det är helt ohållbart att i längden betala 1 600 kronor tur och retur till ön varje helg eller, som i hennes fall, att som äldre och ensamstående ha egen båt, säger hon.
Karolina Renhed hade hellre sett att rederiet minskat antalet turer till förmån för att i viss mån behålla Hasse-trafiken:
– Eller att någon annan tog över trafiken. Det känns tråkigt att rederiet bara slutar med sina reguljära turer så här plötsligt. Det talar inte för en levande skärgård direkt.