Ett efterlängtat besked nådde de boende längs Furusundsleden i förra veckan. Länsstyrelsen har beslutat om sänkt hastighet längs en del av leden som drabbats hårt av erosionsskador.
– Ett rimligt beslut mot den kunskap vi har i dag, säger en boende.
Beslutet om sänkt fart från tolv till tio knop gäller en sträcka på tio kilometer mellan Koholmen och nordost om Staboudds fyr för alla fartyg över 12 meter. Den så kallade 24-timmarstrafiken mellan Stockholm och Åbo är undantagen regeln, eftersom det är svårt att upprätthålla den verksamheten med förlängda tider till sjöss.
Beslutet gäller redan från 7 april i år till 1 maj 2015. Då väntas den pågående expertutredningen om stranderosion längs Furusundsleden vara klar, en utredning som görs på beställning av Trafikverket, Sjöfartsverket och Stockholms hamnar.
Beroende på utfallet av undersökningen, som började redan förra sommaren, kan det bli nödvändigt att sänka farter ytterligare och att även inkludera Åbotrafiken. Men länsstyrelsens chefsjurist Karin Bergh öppnar även för andra lösningar:
– Man kan till exempel tänka sig en ännu mer differentierad hastighetsbegränsning, kopplad till typ av fartyg och uppmätta energimängder i svallen, säger hon.
Clas Boström, boende längs leden och aktiv i den arbetsgrupp som själva har utfört mätningar längs leden för att från sitt håll bevisa fartygstrafikens effekter på stränderna är nöjd med beslutet:
– Det är ett rimligt beslut mot den kunskap vi har i dag, säger han med hänvisning till de resultat av mätningar både arbetsgruppen och forskaren Lars Granath redan har fått fram.
– Sen är det klart att vi är väldigt känsliga för Åbotrafiken. Det är stor skillnad mellan fartygen, i synnerhet ett av deras fyra fartyg är sämre, men det kommer nog att komma fram under de mätningar som genomförs i sommar. Jag tror att individuell anpassning av farterna kan bli följden, säger han.
Framför allt är han glad över att länsstyrelsen tar beslutet redan i år, och inte väntade tills efter expertutredningen är helt klar.
– Vintern är den känsligaste perioden för oss. Det blir ofta högvatten som i kombination med is skapar högre tryck på stränderna. Om man väntat med beslutet hade det inneburit ytterligare två säsonger med erosionsskador. Det är lätt att tro att de stora kryssningsfartygen är problemet, men det är fartygen som kör året runt som står för 90 procent av alla passager, fortsätter han.
Även den tidtabellsbundna skärgårdstrafiken undantas från beslutet, då fartygen är mindre och inte bedömds påverka stränderna, åtminstone inte i denna del av Furusundsleden.