Stockholms läns landsting hade kunnat förlänga det befintliga avtalet med Ressel Rederi. Landstinget förlorade därmed mot Ressel i hovrätten och ska betala rederiet över en miljon kronor i skadestånd samt rättegångskostnaderna.
Landstinget gjorde fel som inte förlängde avtalet gällande område C – innerskärgården – med Ressel Rederi, med trafikstart i april 2016. När den stora E29-upphandlingen överprövades och man inte fick några avtal på plats till trafikstart valde SLL att täcka upp med Blidösundsbolaget tills upphandlingen var klar. Hovrätten slår fast att man hade kunnat förlänga med Ressel Rederi och att felen är skadeståndsgrundande.
– Det hade såklart varit bättre om vi hade sluppit det och fått tilldelningen direkt. Men vi är glada och nöjda, säger vd Ulla Ressel.
– Ressel har vunnit helt och hållet. Landstinget hade kunnat förlänga vårt avtal och det var inte så förtvivlat bråttom som man ville göra gällande. Vi hade yrkat på en miljon och vi fick 800 000 samt ersättning för kostnaderna för förvaltningsrätten, säger advokat Jan Stålhandske, Ressel Rederis ombud.
Ressel Rederi har enligt hovrätten haft en realistisk möjlighet att vinna om en regelrätt upphandling hade skett, men inte kunnat visa att just de sannolikt skulle vinna. Men det räcker för att landstinget ska bli skadeståndsskyldiga. Hovrätten har, liksom tingsrätten, slagit fast att den numera upphävda lagen om offentlig upphandling, LOU, ska tillämpas i det här fallet och inte den nya EU-lagstiftningen, kollektivtrafikförordningen, som SLL hävdade.
Hovrättsdomen fastslogs den 13 maj och innebär att tingsrättens domslut om att Ressel Rederi inte hade kunnat vinna en upphandling och att en förlängning med Ressel hade inneburit en otillåten direktupphandling, underkänns. Hovrätten underkänner även påståendet om att SLL bara kunde förlänga upphandlingen med Ressel en gång. Dessutom borde landstinget kunnat förutse att de inte skulle hinna göra upphandlingen, och därför förelåg ingen synnerlig brådska.
SLL ska ersätta Ressel Rederis rättegångskostnader i samtliga instanser. Dessutom ska man betala 1 034 800 kronor i skadestånd. Den totala ersättningen uppgår till närmare 1,8 miljoner.
Landstinget kan överklaga inom fyra veckor och då behövs prövningstillstånd från Högsta domstolen.
Även Stockholms sjötrafik, SSAB, har en liknande hovrättsprövning framför sig till hösten. SSAB:s mål omfattar ett långt avtal för område B och D i mellanskärgården, som gäller från 2016 och 12 år framåt.
Björn Öberg, ordförande i SSAB, tycker att domen är en viktig händelse för ett litet rederi.
– Det var ganska väntat men icke desto mindre måste man ju glädjas. SSAB har på samma sätt som Ressel blivit förfördelade genom ett fel i upphandlingen. Vi hade vunnit avtalet om man gjort rätt och hade haft trafiken i dag. De ska ersätta oss för den förlusten, säger han.
Han anser att de politiker som haft yttersta ansvaret inte har drabbats av konsekvenserna.
– De fick varningar men valde att inte rätta till det. En av dem kandiderar till att bli politiker i EU. Denne politiker har orsakat skada såväl för landstinget som rederierna, även om rederierna nu ser ut att få ekonomisk kompensation. Detta att inget ansvar utkrävs tycker jag är otillfredsställande, säger Björn Öberg.
Text Josefine Hagström