Dålig fakturahantering och undermålig kommunikation. Förtroendet för Norrtälje kommun har fått sig en rejäl törn.
Så skriver Blidöbon Roland Pettersson i sin anmälan till Justitieombudsmannen (JO).
I december förra året fick Roland Petterson en faktura för slamtömning av Norrtälje kommun. Det visade sig att fakturan var felaktig och därför bestred han den. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort.
– När jag ringer kommunen för att prata med renhållningsavdelningen får jag reda på att jag måste skicka in en anmälan skriftligt om att jag vill bestrida fakturan, säger Roland Pettersson.
Sagt och gjort skickade han in en anmälan samma dag. Ändå kom det att dröja betydligt över en månad med otaliga försök att kontakta kommunen innan den erkände sitt fel och en ny faktura för slamtömning kunde skrivas ut. Egentligen menar Roland att alla kan göra fel och har lämnat saken bakom sig då ärendet nu är löst. Men vad han ifrågasätter är hur Norrtälje kommun hanterar kommunikationen med sina medborgare.
– Ringer man till kommunen får man aldrig prata med rätt person direkt. Istället ska någon på kontaktcentret be den personen att ringa tillbaka till mig eller så måste jag skicka in min begäran skriftligt. Det gör att allting tar så mycket längre tid för att bara få svar på en enkel fråga, säger Roland Pettersson.
Han tycker också att det är under all kritik hur Norrtälje kommun kommunicerat om den nya avfallstaxan, som började gälla den 1 oktober förra året.
– Först i december får vi information från kommunen skickat till oss om att en ny avfallstaxa börjat gälla två månader tidigare. Jag ifrågasätter inte prishöjningen i sig men tycker att kommunen borde ha skickat ut informationen bättre, säger Roland Pettersson.
Den sammantagna upplevelsen av kontakten med Norrtälje kommun har gjort att Roland Petterssons förtroende för kommunen fått sig en rejäl törn. Därför beslöt han sig för att skriva till kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S) för att berätta om hur han upplever kommunens organisation vad gäller kommunikationen med medborgarna. Men när sex veckor har gått och Ulrika Falk ännu inte svarat på Rolands brev bestämde han sig för att göra en JO-anmälan.
– Jag anser att kommunen gör fel och därför gör jag en anmälan. Enligt förvaltningslagen står det mycket tydligt att kommuner ska hantera frågor från enskilda skyndsamt, säger Roland Pettersson.
Ulrika Falk tar till sig av Rolands kritik och säger att det är oacceptabelt att han inte fått svar på över sex veckor.
– Jag har inte fått kännedom om det här brevet utan det har expedierats till en tjänsteman på renhållningsavdelningen. Och här behöver vi se över våra rutiner helt och hållet. Det ska inte ta längre än två dagar för att få svar, säger hon.