Sjöfartsverket vill inte se för många fartbegränsningar och menar att det behövs en förändrad attityd.
– För en levande skärgård ska man inte ha fartbegränsningar överallt. Sedan är det ett växande problem med vattenskotrar till exempel. Det är svårt att hänvisa dem till sjölagen, säger Johan Wahlström, Sjöfartsverket.
Skärgården har tidigare rapporterat om att länsstyrelsen avslog en ansökan om fartbegränsning utanför Stora och Lilla Segholmen. Ingmarsö byalag fick en liknande dom förra året och slutligen avslag i ett regeringsbeslut.
Sjötrafikförordningen föreskriver att ”en sjötrafikant är skyldig att visa gott sjömanskap och iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna”. En bestämmelse som det inte fungerar att luta sig mot i praktiken, menar byalaget.
– För oss låter detta konstigt då det i så fall borde innebära att fartbegränsningar inte behövs överhuvudtaget, menar Karin Gällnö på Ingmarsö.
2019 inkom totalt 43 ansökningar till Länsstyrelsen i Stockholm om fartbegränsningar. Hitintills i år har lika många kommit in och antalet har ökat svagt över tid. Max fem procent av ansökningar från enskilda resulterar i fartbegränsning. Länsstyrelsen tar beslut i samråd med Sjöfartsverket och Transportstyrelsen och ibland även med Kustbevakningen och polisen. I Ingmarsös fall ansåg både Kustbevakningen och polisen att det fanns fog för en begränsning, men inte Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. Länsstyrelsen gick på de senares rekommendationer, vilket de oftast men inte alltid gör.
När Sjöfartsverket bedömer en ansökan tittar de på olycksstatistik, tillgänglighetsfrågan – hur många som ansökt och/eller berörs av beslutet – och på en del aspekter som ska uppfyllas såsom skymd sikt, trång passage och om skärgårdstrafiken trafikerar området. De bedömer alltid varje enskilt fall men har inte resurser att besöka platsen.
– Från vår och Transportstyrelsens sida är uppdraget att tillgängligheten för sjötrafiken ska vara god. En fartbegränsning är egentligen ett hinder för det, i grund och botten. Sedan fyller fartbegränsning en funktion om det är ett sjösäkerhets- eller miljöperspektiv. Miljön är inte vårt primära område utan länsstyrelsens, säger Johan Walhström, enhetschef på infrastrukturavdelningen i Sjöfartsverket, som fortsätter:
– Man ska inte tumma på sjösäkerheten men man ska vara restriktiv mot fartbegränsningar.
Han konstaterar att det är svårt att hänvisa vattenskoterförare till sjölagen när de inte har kunskap om den.
Kan man lösa det problemet genom fartbegränsning?
– Ja till viss del. Det är en het potatis också det här med förarintyg. Som medborgare ska du veta vilket regelverk som gäller. Men hur ska man styra folks beteende? Genom regelverk eller upplysning generellt eller förarintyg?