De gamla försvarsmurarna utanför Rindö utgör Sveriges farligaste grund och orsakar varje år grundstötningar med skador för miljontals kronor. För att försöka minska antalet olyckor har företaget Hydrographica tagit fram ett nytt tydligare sjökort över grundet, men det stoppas av Sjöfartsverket.
Vid ön Pukholmen, som ligger mellan Rindö och Skarpö i Vaxholm, anlades för hundratals år sedan spärrar i form av stenmurar i vattnet för att försvåra passage för fientliga fartyg. Murarna ligger strax under vattenytan och orsakar enligt företaget Sjöassistans varje år ett 50-tal grundstötningar. Det gör hindret till Sveriges farligaste grund. Sjöfartsverkets sjökort över området följer internationell standard, en kartsymbol i form av streck med prickar för att markera murarna, men en del båtägare som gått på grund har tolkat den ovanliga symbolen som sjökablar. Båtförare som känner till murarna kan passera dem via en uppmuddrad passage, men de är inte utmärkta i Sjöfartsverkets sjökort. När tidningen Skärgården skrev om problemet i somras ville företaget Hydrographica sjömäta området och ta fram ett specialkort där den muddrade passagen är markerad och vedertagna kartsymboler för grund används istället för nuvarande, men man nekades tillstånd till sjömätning av Försvarsmakten. Hydrographica har istället med hjälp av allmänt tillgängliga flygbilder ändå lyckats ta fram ett sjökort över området, men nekas nu istället tillstånd av Sjöfartsverket.
– Då det sjökort Hydrographica vill sprida är betydligt mer detaljerat än det sjökort som finns idag över området görs bedömningen att det kan medföra skada för totalförsvaret. Det är sammanställningen av information som är tillståndspliktig, inte varje enskild uppgift i sig, skriver Sara Eriksson, presschef på Sjöfartsverket i ett mejl. Beslutet kom som en överraskning för Jesper Sannel på Hydrographica.
– Det är ett märkligt svar. Vårt inskickade underlag bygger enbart på Sjöfartsverkets egna data och spridningsgodkända flygbilder från Lantmäteriet, som är sekretessgranskade av Lantmäteriet.
Jesper Sannel säger att det är första gången man nekas spridningstillstånd.
– Det finns ju möjlighet för Sjöfartsverket att be oss ta bort viss information för att kunna ge oss spridningstillstånd, det har skett vid flera tillfällen tidigare, men nu nekas vi helt.
Enligt Jesper Sannel ligger hindren inte inom något militärt skyddsområde eller restriktionsområde.
– Man får åka båt här, man får fiska, man får ankra, man får dyka. Jag undrar vad som är så farligt i vårt inskickade säkerhetshöjande underlag, säger han.
Fredrik Åkerström på Sjöassistans har länge kämpat med myndigheter för att få dem att åtgärda problemet.
– Jag har en dialog med Försvarsmakten och kommer att ha ett möte med försäkringsbolagen där vi ska titta på om det går att märka upp grundet. Det är väldigt lätt att räkna hem en sådan affär, murarna orsakar enorma kostnader men frågan är om det är en försäkringsfråga.
Hade Hydrographica fått spridningstillstånd för sitt sjökort hade det direkt kunnat användas av de flesta sjökortstillverkare. Fredrik Åkertröm säger att sjökortstillverkaren Skippo, som är delägare i Sjöassistans, istället undersöker om det går att skapa ett speciellt raster som varnar för grundet. Den lösningen kommer då bara att gälla användarna av Skippo.
– Vad vi tittar på är ett slags trygghetsfilter som inte har med navigering att göra.Om du slår på trygghetsfiltret får du tydligare besked att här ska du inte åka överhuvudtaget. Det är ett sätt att strunta i Sjöfartsverket, säger Fredrik Åkerström.
Spärrarna ligger strax intill den hårt trafikerade leden förbi Oxdjupet.
– Risken är att någon som kör på grundet driver ut i farleden. Det är förbryllande att det inte hänt ännu.
UPPDATERING 30 januari 2024.
I en kommentar skriver Jimmi Adamsson, kommunikationschef vid marinen:
– Att sammanställa och paketera en större mängd öppna uppgifter kan ur ett spridningsperspektiv medföra en skada för totalförsvaret. Det är den bedömning Försvarsmakten gör i det här fallet . Vi kommenterar inte detta ytterligare.