Efter att SVT:s Uppdrag granskning kritiserat Sjöfartsverkets upphandling av nya räddningshelikoptrar, inleder nu Konkurrensverket en granskning av myndigheten. Sjöfartsverket vidhåller att inga fel har begåtts.
I sitt program ”Det italienska handslaget” riktar SVT:s Uppdrag granskning hård kritik mot Sjöfartsverkets upphandling av nya räddningshelikoptrar. Journalisterna menar att Sjöfartsverket redan på förhand bestämt sig för vilken leverantör de ville ha och att man kringgått lagen om offentlig upphandling. Programmet visar att Sjöfartsverket först ville genomföra en direktupphandling med den italienska helikoptertillverkaren Augusta Westland. När den upphandlingen underkändes av Förvaltningsrätten så genomfördes en offentlig upphandling, men med krav som endast Augusta Westland kunde möta. Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör på Sjöfartsverket säger att inga fel har begåtts i upphandlingen och att SVT:s program innehåller omfattande sakliga brister.
– Vi har låtit två oberoende advokatfirmor genomlysa hela upphandlingsprocessen. Båda kommer fram till att vi inte har begått några fel i upphandlingsprocessen. Omständigheter och bakgrundsfakta som varit helt avgörande för anskaffning av helikoptrar och vårt agerande under perioden 2011 har utelämnats. Allt vi har gjort har vi gjort för att fortsätta kunna rädda liv utan avbrott i den svenska sjö- och flygräddningen.
Noomi Eriksson syftar på en konflikt med företaget Norrlandsflyg som fram till 2011 var ansvariga för helikopterverksamheten. När det gäller de krav som Sjöfartsverket har ställt så menar hon att dessa formuleras i utredningar från Statens haverikommission.
– Det är en objektiv kravbild som Sjöfartsverket har vägt in i sin kravställan. När man väger ihop den samlade bilden så finns det inte speciellt många helikoptrar att välja på. Det har programmet helt bortsett ifrån.
Lars-Göran Svensson, en av reportrarna på Uppdrag granskning ser inga sakliga brister i programmet.
– Om man tar beslut om en offentlig upphandling måste man givetvis avbryta allting som har med en leverantör att göra och istället fokusera på att göra en bra upphandling där alla har möjlighet att bjuda. Man går ut med en kravspecifikation som är helt skräddarsydd. Advokatfirman nöjer sig med att konstatera att Sjöfartsverket tyckte detta var rimligt. Vi menar att det var inga rimliga krav, det var mycket märkliga krav dessutom.
Konkurrensverket ska nu granska ärendet.