
Trots att Färjerederiet behöver personal får inte alla som vill och kan köra färjorna. En policy om att ingen få jobba över 67 års ålder stoppade sjökaptenen och Rindöbon Sten Larsson. Däremot är det fritt fram för honom att köra världens största oljetankers.
När Sten Larsson klev iland 2003 efter att varit på de stora haven i 40 år, var det inte för att gå i pension. Han var då 60 år fyllda och började köra vägfärja i Oxdjupet:
– Jag trivs bra med gänget, jag bor nära och tycker att det är perfekt för mig. En del av ens liv försvinner när man slutar jobba, så det finns inget positivt i det, säger han om varför han inte ville slå till ro med pensionärslivet.
Det gick bra, Färjerederiet behövde folk och Sten Larsson jobbade på. Men när han passerade pensionsåldern tog Färjerederiet ett policybeslut om att man inte fick jobba längre än till det år man fyllde 67.
– Jag stannade kvar året ut, sedan blev det inget mer, säger Sten Larsson som fyllde 70 år i september.
Flera gånger har han dock fått hoppa in och vikariera när det varit kort om folk på färjan:
– När de behöver extragubbar går det tydligen bra, då blir jag lite sur, säger Sten Larsson.
Även om han ogillar policybeslutet inser han att det kan finnas fog för det i vissa fall:
– Gubbarna slutar ju aldrig, man måste kanske bromsa upp det hela. Man blir ju inte reaktionssnabbare med åldern, säger han, men betonar att äldre befälhavare kan bidra med större erfarenhet och därigenom större sjösäkerhet på färjelederna.
Dessutom, menar Sten Larsson, har han i dag, trots att han fyllt 70 år, de licenser och läkarintyg som krävs för att få köra världens största bunkerfartyg:
– På sätt och vis kan jag förstå policyn, samtidigt finns ju läkarintyget, så det borde vara läkaren som avgör om man kan köra, inte Färjerederiet. Jag får köra världens största tankers på mina papper, men inte färjan i Oxdjupet, det känns lite orättvist. Jag skulle gärna köra mer, för jag känner att det piggar upp.
Färjerederiets vd Anders Werner förklarar policybeslutet, som tog i samförstånd med facket:
– Erfarenheten säger att det blir en del problem med äldre i det här sammanhanget. Det handlar om sjukdomsproblem, vilket blir en säkerhetsfråga. Det finns förstås många 70-åringar som är pigga, men nu är det den policy vi har tagit. Det finns heller inga krav på att man ska jobba efter 67.
Att Sten Larsson tillåts hoppa in när det kniper bemöter Anders Werner:
– Nöden har ingen lag, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.