Sjömätningen i skärgården lämnar mycket att önska. Bara några hundra meter från farlederna är vattnen praktiskt taget okända, med sjömätningar som härrör från 1800-talet. Men ett nytt projekt ska ändra på det. Om EU bidrar vill säga.
Sjöfartsverket och landstinget ligger bakom initiativet till ett nytt projekt vars syfte är att sjömäta skärgården, för att säkra kollektivtrafikens vattenvägar. Tillsammans med Ålands landskapsregering, som har en liknande problematik i Ålands skärgård, söker man nu EU-pengar för att finansiera mätningen, som ska genomföras av Sjöfartsverket.
Stora områden i skärgården är mätta med handlod under 1800-talet, mätningar som oftast är mycket opålitliga:
– Landskapet över vattnet liknar hur det ser ur under vattnet. Tar man då ett stickprov med några hundra meters mellanrum, som blir fallet vid handlodning, så kan man ju missa många viktiga grund, förklarar Benjamin Hell på Sjöfartsverket.
Modern mätning med bottentäckande ekolod är i stort sett bara gjord i farlederna. Principen har bara använts de senaste 20 åren. Från 1940 fram till mitten av 1990-talet användes en enklare ekolodsteknik som inte ger full bottentäckning, och dessförinnan alltså handlod.
– Furusundsleden är exempelvis mätt med moderna metoder där ekolod avbildar hela sjöbotten. Men bara några 100 meter ifrån fartygslinjen kommer man genast in i handlodade områden, och då kan det bli besvärligt, säger Benjamin Hell.
Intresse av att mäta hela skärgården har även från båtsportfolket, men Sjöfartsverket har inga egna anslagsmedel för sådant. Det nya projektet är helt beroende av finansiering från EU. En ansökan lämnades in i början av februari, och besked kommer troligen i augusti. Blir det ingen stöttning från EU så blir projektet sannolikt inte av. Att landstinget stöttar projektet handlar om att man vill förfina rutterna:
– Kollektivtrafiken går de rutter som de alltid har gått. Där finns mycket att optimera, men det krävs bra djupdataunderlag, säger Benjamin Hell.
Tekniken man använder sig av är densamma som vid sjömätning till havs, dock med mindre fartyg. Ett multistråleekolod som inte bara tittar neråt utan även åt sidan drar ett svep tvärskepps och täcker ett brett stråk. Därefter återstår mycket jobb med att bearbeta datamängderna och så småningom göra om dem till sjökort. Något som kan ta upp till ett år beroende på prioritet.
FAKTA
På Sjöfartsverkets hemsida går det att titta närmare på djupinformationens kvalitet.
www.sjofartsverket.se/Snabblankar/Kartviewers/Sjofartsverketskarttjanster1